la crònica
Les dones que pinta en Gino Rubert i els seus vestits
Recorden les portades de la sèrie Millenium de Stieg Larsson (Els homes que no estimaven les dones, etc.)? Si no les recorden, busquin-les a Google. Les recorden ara? Hi ha les imatges d’unes noies inquietants i vulnerables, alhora fascinants. Les va pintar Gino Rubert, un artista català que va néixer a Mèxic i que ara mateix té una exposició a la galeria Senda de Barcelona, al carrer Trafalgar. Dijous, coincidint amb el darrer dia de la 080 Barcelona Fashion, en Gino Rubert i l’historiador de l’art i expert en moda Josep Casamartina (director de la Fundació Antoni de Montpalau) van parlar dels quadres del Gino perquè en Casmartina manté que la col·lecció exposada a Senda és “una desfilada de moda”. Diu que les pintures d’en Gino retornen a una època prèvia al s. XIX (i al s. XIX inclòs), a una tradició en què la vestimenta de les persones que sortien en un quadre era molt important, decisiva, del mateix quadre. En les pintures de Gino Rubert de la galeria Senda, les protagonistes són dones soles, els seus vestits i les agulles clavades als seus vestits (potser, va admetre l’autor, perquè la seva parella, Estela Martí, és una artista que fa vestits a @ateliermeravelles, i les agulles, per a qualsevol modista, ja se sap que són importants) “No he mirat cap revista de moda. Els vestits me’ls he inventat”, va dir Gino Rubert, que va recordar que les protagonistes dels seus quadres tenen un aire de cariàtide: “L’explicació és que el meu pare tenia una figura que era una rèplica de les cariàtides que sostenen els temples grecs, i des que va morir, ara fa dos anys, la figura la tinc jo.” Per tant, és normal que l’hagi influït aquesta figura i que les seves protagonistes siguin cariàtides. En la gran majoria de quadres les dones no estan de cos sencer (mitjos peus i mitjos caps ja no surten a la imatge). La xerrada es va fer sota el títol de Selfies de primavera i estiu (perquè en els darrers quadres les protagonistes surten fent-se selfies i perquè els vestits que llueixen són de primavera o d’estiu. I també perquè a la 080 s’ha presentat en aquesta darrera edició les col·leccions de primavera i estiu de l’any que ve). Una de les persones que van acudir a la xerrada va preguntar per les cares de les dones dels quadres de Gino. “Sí, són unes cares una mica grises, una mica estil Tim Burton”, va dir en Josep Casamartina. “Això és perquè vaig quedar molt influenciat pel meu tiet Mario de Mèxic. Quan era petit vaig entrar al seu estudi i vaig quedar impactat; era un artista total, que es va dedicar pràcticament tota la vida a pintar Dràcules.”