Mobilitat
Impuls al servei metropolità de moto elèctrica compartida perquè arribi a vuit municipis
L’Àrea Metropolitana de Barcelona atorga 9.950 llicències a cinc empreses per operar no només a Barcelona, com fins ara, sinó també a set ciutats de l’entorn
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) aposta per l’impuls de l’ús de motos elèctriques compartides. L’ens ha atorgat a cinc empreses un total de 9.950 llicències de moto elèctrica compartida per poder operar, no només a Barcelona com fins ara, sinó també a set ciutats més de l’entorn: Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs. Segons el vicepresident de l’AMB, Carles Cordón, “la fórmula ideal és que es vagin sumant més municipis perquè el projecte tingui sentit i es pugui garantir l’èxit”. El desplegament es farà de forma gradual a partir d’aquest dimecres i fins a finals d’anys.
El nou ‘motosharing’ metropolità permetrà contribuir a promoure la “mobilitat sostenible, elèctrica, segura i compartida”, segons el vicepresident. A més es vol revertir la situació que s’ha donat a Barcelona en els darrers anys. El 2020 es van atorgar 7.000 llicències de moto compartida, però mica en mica s’han anat reduint fins quedar-se en unes 2.000 actualment. Les llicències que s’han atorgat ara tenen una vigència de dos anys, prorrogables per un període màxim de dos anys més. Cadascuna de les empreses mantindrà la seva pròpia app i tarifes, de manera que no es produirà en cap cas una homogeneïtzació del servei sota el paraigües de l’AMB. Per evitar que es repeteixi el que ha succeït a Barcelona, els contractes també estableixen un sistema de reassignació de llicències en cas que algunes quedin revocades. El repartiment de llicències és a raó d’unes 2.000 llicències per empresa i també es fixa un mínim de motos per municipi amb l’objectiu de garantir la cobertura del servei. Finalment s’estableix una taxa de l’AMB de 45 euros anuals per vehicle, a la que s’ha d’afegir la corresponent taxa per a l’aprofitament de la via pública de cadascun dels municipis que entren a formar part del projecte de la moto compartida metropolitana.
El gruix de les llicències, un 72,73%, es quedaran a Barcelona, el que es tradueix en 7.237 vehicles. Les prop de 3.000 llicències restants es repartiran entre la resta de municipis, d’acord amb la seva població. Així, a l’Hospitalet s’hi destinaran 1.070 motos (10%) i Badalona en tindrà 826 (8,30%), mentre que la resta de ciutats queden encara més lluny d’aquestes xifres: 362 a Santa Coloma (3,64%), 155 a Esplugues (1,56%), 155 a Sant Adrià (1,56%), 78 a Sant Feliu (0,78%) i 68 motos a Sant Just (0,68%).
Amb aquest projecte també es pretén promoure la reducció de les emissions i de la presència del vehicle privat, la millora de la salut pública, el foment de la intermodalitat i, fins i tot, un canvi d’hàbits de la ciutadania. El desplegament de les motos elèctriques compartides entre diferents municipis de l’AMB s’uneix a d’altres projectes com el servei de bicicleta elèctrica metropolitana, l’AMBici. Per ara, però, la autoritat metropolitana ha descartat crear un servei metropolità de patinets elèctrics.