SOCIETAT
La Junta de Consum de Terrassa: 30 anys i 16.000 litigis
Un total de 16.000 litigis ha resolt la Junta Arbitral de Consum de Terrassa (JACT) des que va ser una de les pioneres a posar-se en funcionament el 15 de novembre del 1994. La majoria, un total del 40%, han sigut per qüestions relacionades amb el sector de les telecomunicacions, però les que afecten el comerç també representen un volum molt important (35%). La resta de la llista la configuren els sectors dels subministraments (14%), l’automòbil (4%), el transport (4%), els serveis financers (2%) i les assegurances (1%).
L’objectiu de la JACT és trobar una solució extrajudicial als litigis entre persones consumidores i empreses proveïdores de manera ràpida, voluntària i econòmica. Però, fins i tot abans de posar en marxa el procediment de l’arbitratge, l’ens intenta resoldre el conflicte mitjançant una mediació a càrrec del personal del Servei de Consum del consistori. Si finalment no hi ha acord entre les parts, comença l’arbitratge si l’empresa ho accepta i la JACT emet un laude que té caràcter vinculant. Dels 16.000 litigis en què ha intervingut, 14.087 són mediacions i 2.006 són arbitratges fins al 30 de setembre del 2024.
Aquestes són algunes de les xifres que es van donar a conèixer durant la 1a Jornada d’Arbitratge de Consum de Catalunya, que es va fer a Terrassa.
L’ens va rebre 24.392 sol·licituds i 13.969 es van arxivar per no acceptació, desistiment o altres causes. Dels 17.747 casos restants, 1.654 es van derivar a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. En aquestes tres dècades, 915 empreses han signat convenis d’adhesió acceptant els procediments d’arbitratge. La tinenta d’alcaldia de Promoció Econòmica i Educació, Meritxell Lluís, i la regidora de Consum, Montserrat Caupena, van destacar la necessitat d’adaptar el funcionament del servei a la creixent utilització de les noves tecnologies, i també donar més visibilitat a les juntes perquè actualment no són prou conegudes.