Societat

Caixers ambulants als pobles

CaixaBank i la Caixa d’Enginyers despleguen el servei quinzenal en 95 dels pobles petits que hi ha a la demarcació

Cada matí, els vehicles de les dues entitats apropen la banca a veïns que encara defugen l’ús de la targeta

Prop de 56.000 habitants resideixen als 95 municipis coberts dos cops al mes a les comarques gironines

La inèrcia del tan­ca­ment d’ofi­ci­nes bancàries ha posat tensió en el mer­cat urbà, on la majo­ria de cli­ents ha hagut d’adap­tar-se a la nova rea­li­tat: l’ús d’apli­ca­ci­ons des­ple­ga­des per les diver­ses enti­tats per evi­tar comis­si­ons o mirar de sor­tir-se’n. Però men­tres­tant, a l’inrevés, per pal·liar el dèficit en pobles petits i allu­nyats del tei­xit ban­cari, on hi ha veïnat­ges enve­llits que depe­nien del des­plaçaments a pobla­ci­ons més grans amb ajut de fami­li­ars més joves o veïns, des d’aquesta tar­dor la situ­ació ha millo­rat. A les comar­ques giro­ni­nes, Cai­xa­Bank i Caixa d’Engi­nyers han assu­mit el ser­vei en 95 dels 221 muni­ci­pis de les comar­ques de l’Alt Empordà i el Baix Empordà, la Gar­rotxa, el Gironès, el Pla de l’Estany i la Selva, en les quals viuen prop de 56.000 habi­tants. Té una peri­o­di­ci­tat quin­ze­nal, majo­ritària­ment, per mirar de nor­ma­lit­zar la vida als usu­a­ris, siguin o no cli­ents, i evi­tar-los des­plaçaments per a ope­ra­ci­ons rutinàries com ara dis­po­sar de diners en efec­tiu, pagar rebuts o impos­tos o posar-se al dia pel que fa a actu­a­lit­zar lli­bre­tes o la resta de ser­veis finan­cers.

En molts pobles, però, l’ater­ratge del ser­vei és alhora tan insòlit com ben­vin­gut. A Madre­ma­nya o Sant Martí Vell, aquest novem­bre, els usu­a­ris que espe­ra­ven l’arri­bada del camió ofi­cina ambu­lant de Cai­xa­Bank adme­tien que fins ales­ho­res ningú recor­dava l’existència de cap ofi­cina bancària esta­ble al poble. Però l’agra­ei­xen. En la segona sessió a Madre­ma­nya Pere Casa­de­vall, la feia petar amb altres veïns men­tre aca­ba­ven de des­ple­gar el dis­po­si­tiu, a l’espla­nada del cen­tre cívic que allà ano­me­nen CIR (Cen­tre Inter­ge­ne­ra­ci­o­nal Rural), una deno­mi­nació futu­rista que des del 2016 aglu­tina els ser­veis de sala poli­va­lent, con­sul­tori mèdic i ser­vei muni­ci­pal de bar, res­tau­rant i botiga. S’hi pot pagar amb tar­geta, però els veïns, sense ofi­cina al poble, se les empes­quen per recórrer al des­plaçament fins a Celrà, Bor­dils, o la Bis­bal, perquè tot i pertànyer al Gironès, admi­nis­tra­ti­va­ment, aquest dar­rer és el seu mer­cat set­ma­nal de referència cada diven­dres. Per Casa­de­vall, però, el recurs de dis­po­sar d’ofi­cina ambu­lant “evita els incon­ve­ni­ents del des­plaçament o l’apar­ca­ment”. El CIR és acces­si­ble i s’hi pot apar­car. I en aquest cas, en comp­tes d’habi­tuar-se a l’ús de l’apli­cació mòbil vir­tual, ell i altres veïns s’estal­vien quilòmetres, tot i con­ti­nuar mal­dant, feliços al poble, per poder con­duir.

A Madre­ma­nya, dijous de la set­mana, altres cinc veïns espe­ra­ven la cita amb el com­boi anun­ciat de Cai­xa­Bank. Des del con­sis­tori, el regi­dor de Pro­moció Econòmica, Marc Arti­gas, expli­cava que coor­di­nen els avi­sos pel canal de What­sapp veïnal, però en aques­tes pri­me­res con­vo­catòries ho han reforçat amb alguns car­tells engan­xats estratègica­ment pel poble. La població oscil·la al vol­tant dels 300 veïns, però no tot­hom se n’assa­benta pels canals habi­tual i també s’hi manté l’impres­cin­di­ble boca-ore­lla.

D’inici, la res­posta és limi­tada, però els pri­mers usu­a­ris hi veuen una opor­tu­ni­tat, a la llarga, per estal­viar des­plaçaments. El diner efec­tiu, al poble, tam­poc no és un recurs vital, perquè no hi ha cap comerç fora del bar social i la botiga d’últim recurs del mateix CIR, però els estal­via haver de des­plaçar-se a les ofi­ci­nes de la Bis­bal, Bor­dils o Celrà, o fer cua als cai­xers per dis­po­sar de diners en metàl·lic, útils per com­prar en boti­gues i para­des dels mer­cats, o per com­prar par­ti­ci­pa­ci­ons de la lote­ria de Nadal, com des­ta­cava una altra veïna.

A bord de l’ofibús de Cai­xa­Bank viatja, a més del cai­xer automàtic, un cai­xer humà, recon­ver­tit des de l’atenció pre­sen­cial, en l’antiga ofi­cina, cap a l’ajuda poble a poble –fins a qua­tre cada matí–, Sixt Viñas. Agra­eix el reci­clatge cap a la feina ambu­lant i con­ti­nuar trac­tant cara a cara amb veïns cli­ents. Adqui­reix més pro­ta­go­nisme de l’espe­rat, ja que la uti­li­tat del cai­xer automàtic iti­ne­rant passa sovint a un segon terme, gai­rebé fins a la cate­go­ria de con­vi­dat de pedra. Molts dels usu­a­ris ja no és que defu­gin l’ús de les apli­ca­ci­ons electròniques, sinó que encara hi acu­dei­xen amb la lli­breta de tota la vida i es resis­tei­xen a la tran­sició a la tar­geta de dèbit o crèdit. Una veïna de Lladó, en aques­tes pri­me­res set­ma­nes, els en va dur una de pràcti­ca­ment cen­tenària, prova de fide­li­tat bancària i de l’agraïment dels veïns al ser­vei. Mal­grat això, part de la feina sem­pre acaba pas­sant per la tec­no­lo­gia telemàtica: con­fi­gu­rar les apli­ca­ci­ons al mòbil, expli­car com fer un bizum o resol­dre dub­tes.

Qua­tre para­des en un matí

El furgó, que pro­ve­nia de la pri­mera parada mati­nal a Vila­de­muls, marxa de Madre­ma­nya en direcció cap a Sant Martí Vell, on arriba pas­sat el mig­dia. Ter­cera estació, abans d’aca­bar jor­nada a Juià, i un tre­ba­lla­dor muni­ci­pal vet­lla per tro­bar el lloc adi­ent per a l’esta­ci­o­na­ment. Per l’alcalde de Sant Martí Vell, Robert Vilà, és una molt bona notícia, i demana als res­pon­sa­bles de Cai­xa­Bank que hi per­se­ve­rin, encara que tot just hi ha algu­nes veïnes encu­ri­o­si­des per posar-ne al prova el fun­ci­o­na­ment. És una situ­ació simi­lar a la vis­cuda una hora abans a Madre­ma­nya, però els insis­tei­xen que el ser­vei hi romandrà, com a mínim, els cinc anys del con­tracte subs­crit amb la Gene­ra­li­tat. No han de patir fins ales­ho­res. Vilà, bat­lle d’un altre micro­po­ble de 270 habi­tants on nous resi­dents i visi­tants cer­quen recer en punts “sense wi-fi ni cober­tura”, per des­con­nec­tar, defensa la neces­si­tat que hi hagi presència física de la banca, que ja els aju­dava a orga­nit­zar i pres­tar acti­vi­tats, però ara es mani­festa.

Entre les pri­me­res usuàries, la Modesta, octo­genària, antiga boti­guera i dona feta i recons­truïda sobre si mateixa, des que va que­dar vídua amb mai­nada petita. S’ofèn, i amb raó, per la pre­gunta inno­cent i este­re­o­ti­pada del peri­o­dista –el que escriu això–, que en veure-la aparèixer li demana si s’estal­viarà que l’acom­pa­nyin al cai­xer: “Encara con­du­eixo”, replica vehe­ment, i és assídua a l’ofi­cina de Celrà, però amb les altres veïnes s’apro­pen a la cami­o­neta i pre­gun­ten per les pos­si­bi­li­tats d’un ser­vei que els pot posar les coses una mica més fàcils.

Feina incessant i discreta alhora

Els furgons de la banca mòbil recorren cada mes centenars de quilòmetres, però els itineraris són relativament confidencials per motius de seguretat. No hi ha dates ni horaris prefixats, tot i que la periodicitat ha de tendir a la presència cada dues setmanes en cada població, i en la franja horària que va de les 9 a les 15 hores. En el cas dels 95 municipis gironins, les dues entitats es coordinen en diverses comarques, d’acord amb els contractes subscrits amb la Generalitat. I la informació va fluint de manera discreta amb cada consistori, que n’informa els conveïns a través dels canals virtuals i populars, perquè cartells a banda, també hi té molt el rol del veïnatge. Hi ha vigilants de seguretat als comboi i els Mossos d’Esquadra estan al cas de rutes i franges.

L’estada habitual és d’una hora, però en casos com ara Vilafant, amb més població, l’allarguen a dues. Les oficines mòbils són una estratègia compartida entre govern i entitats bancàries per frenar el despoblament i evitar l’exclusió financera, en un escenari marcat per la tendència al desús del diner en metàl·lic, accentuada arran de la pandèmia i el tancament d’oficines i caixers automàtics, malgrat el compromís de CaixaBank per mantenir activitat estable en tots els municipis de les comarques gironines on prestaven servei. En un total de 54 poblacions de la demarcació són encara l’única entitat amb presència exclusiva, també com a hereva de l’antiga Caixa Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia