Més controls i més complets dels Mossos gironins a l’AP-7
Els agents de trànsit es focalitzen molt en aquesta via, on han fet quasi 5.300 controls fins a l’octubre, un 8% més que el 2023
Se’n fan més de velocitat i de distraccions i s’han engegat controls de trànsit integrals i d’específics per a furgonetes
“Des de l’alliberament dels peatges, s’ha incrementat molt la circulació, tant de camions com de turismes. Si puja la mobilitat, puja l’accidentalitat. A més, molts conductors no estaven acostumats a les vies ràpides amb diferents carrils. Per exemple, cotxes que van pel mig enlloc de pel carril dret, o cops de volant per sortir. En aquest escenari, focalitzem molt l’operativa en l’AP-7.” Són paraules de l’inspector dels Mossos Joan Costa, cap de Trànsit de la regió policial de Girona, que especifica que especialment han augmentat els controls de velocitat i de distraccions (sobretot per vigilar l’ús de mòbils), tot i que s’intenta anar variant la tipologia.
Les dades ho corroboren. De gener a octubre d’aquest 2024, els Mossos han fet un total de 5.291 controls als 100 km gironins de l’AP-7, xifra que suposa, aproximadament, un increment del 8% respecte del 2023, indica Costa.
A banda dels operatius de vigilància i control d’infraccions en moviment (2.003), destaquen els 1.040 controls de velocitat. Són gairebé la meitat de tots els controls de velocitat que s’han fet a totes les vies de la demarcació (2.205). També ressalten els 650 controls de drogues i alcoholèmia (que es fan sobretot a les entrades i sortides), els 509 genèrics de trànsit i els 410 de distraccions.
A l’AP-7, també cal destacar els controls de transports. “En aquests 100 quilòmetres, tenim un trànsit d’uns 17.000 camions al dia. Mirem de fer un control de transport en cada torn, mínim dos controls al dia”, assenyala Costa, que exposa que hi miren tant possibles infraccions de seguretat viària (temps de descans dels conductors) com irregularitats del vehicle (tacògrafs, no dur targetes del conductor, autoritzacions...) i que sovint es combinen amb altres controls, com ara d’alcoholèmia. En total, els primers10 mesos de l’any, a l’AP-7 s’han fet 275 controls de transports, gairebé un terç del total que s’han fet a totes les vies de la regió policial (900).
Macrocontrols
Costa, a més, subratlla la posada en marxa, els últims mesos, de dos tipus nous de controls: els anomenats controls de trànsit integrals i els específics de furgonetes.
En el primer cas, es tracta de macrocontrols que impliquen la participació d’entre 20 i 25 agents i en què es controlen diferents aspectes alhora. “Per exemple, podem situar en una àrea de descans agents amb bàscules de pes per fer controls de transport i, abans del control, posar un o dos punts amb radars de velocitat. Amb patrulles de motoristes interceptem els vehicles que el radars detecten que estan cometent una infracció i els fem anar al punt de control. Allà, a més, es fan proves d’alcoholèmia i drogues. També hi ha agents de seguretat ciutadana per detectar drogues, amb un gos del servei de la canina. I disposem d’inspectors de treball per mirar que el conductors tinguin la documentació de treball en regla.” Aquest tipus de controls van començar a l’estiu i fins a l’octubre se n’han fet cinc a l’AP-7.
Pel que fa als controls específics de furgonetes, Costa assenyala que és una nova modalitat que el Servei Català de Trànsit està implantant, des de fa un parell de mesos, a tot Catalunya arran de l’auge de les furgonetes de repartiment de compres fetes per internet. “I a l’AP-7 hi ha molt vehicle de pas”, apunta el cap de Trànsit a Girona, que recorda que les furgonetes són vehicles industrials lleugers i tenen una velocitat màxima diferent depenent del pes i la matrícula.
Més de 20.000 multes
Fruit dels 5.291 controls fets entre gener i octubre, s’han interposat 20.504 sancions. El 62% (12.781), per excés de velocitat. D’aquestes, a principi de novembre, ja se n’havien notificades 3.422 i 9.359 encara estaven pendents. Mirant les dades per mesos, destaquen les 2.675 multes per velocitat interposades al maig, seguides de lluny per les 1.819 de l’agost i les 1.609 del març. Al costat contrari, hi ha el mes d’octubre, amb només 498 sancions per velocitat. “Els controls de velocitat estan molt supeditats al temps. Si plou, ja no es fan”, explica Costa.
Quant a la resta de sancions, destaquen –molt lluny de les de velocitat– les 558 multes per distraccions (bàsicament, per fer servir el mòbil). També hi ha hagut 5.708 sancions més interposades per incomplir el reglament de circulació –a banda de velocitat i distraccions–, que Costa explica que són per causes molt variades: des de no mantenir la distància de seguretat fins a no posar el triangle en aturar-se, passant per fer avançaments per la dreta, no dur el cinturó posat...
Les dades dels Mossos també assenyalen que, aquests mesos, al tram gironí de l’AP-7 s’han imputat 85 delictes contra la seguretat viària i s’han fet 31 detencions. “Abans, el delicte estrella era el consum d’alcohol; ara, el delicte estrella contra la seguretat viària és conduir sense permís”, remarca Costa. En concret, hi ha hagut 19 denúncies per conduir sota els efectes de l’alcohol i 66 per conduir sense tenir permís (31 per haver-ne perdut la vigència per punts, 31 sense haver-lo tingut mai i 4 per estar-ne privat per ordre judicial).
Quan a les detencions, Costa precisa: “Si tenen domicili conegut, se’ls imputa, però no se’ls deté. Només detenim els que no tenen domicili conegut. Això és així en tots els delictes, també en els de conducció temerària, si no és que es tracta d’un cas molt greu.” Dels 31 detinguts pels Mossos gironins a l’AP-7 fins a l’octubre, 10 van ser-ho per conduir sota els efectes de l’alcohol, 8 per conducció temerària, 5 per originar un greu risc per a la circulació, 4 per conduir sense haver tingut mai permís, 3 per haver-se negat a sotmetre’s a les proves i 1 per velocitat penalment punible.
Ciclistes passant per la ronda de Girona
El cap de trànsit dels Mossos a Girona destaca un tema que els ha preocupat els últims mesos: ciclistes circulant per l’AP-7 a la zona de la ronda de Girona. “Entren a l’autopista per Girona Nord i hi circulen fins a la primera sortida (Girona Oest) o fins i tot fins a Salt (Girona Sud). Molts són estrangers que desconeixen el territori i els navegadors els hi envien com a ruta més ràpida.” Els Mossos van detectar-ho la primavera passada i van actuar reforçant la senyalització i fent controls. “Hem anat trobat un degoteig de ciclistes professionals. Ara, últimament, també per la climatologia, està més controlat”, explica Joan Castro, que subratlla que és un tema que els preocupa: “És molt perillós per la intensitat de trànsit i el volum de camions que hi ha en hores punta al cinturó de Girona.”