Societat

La memòria de la ‘Comicrós’ del Veïnat

L’Ajuntament de Salt conserva eines de fusteria, fils i peces de màquines de l’antiga Coma Cros

Volen recuperar el relat més humà de la principal fàbrica saltenca amb objectes i fotografies

Una fotografia del 1910 de Joan Vivó de dues obreres és l’impacte visual, recordatori del passat

Se l’ano­me­nava, popu­lar­ment, “el balcó d’en Siqués”. Fent referència a Fran­cesc Siqués Moy, direc­tor de la fàbrica Coma Cros (1850-1999) durant la post­guerra i pri­mer alcalde fran­quista de Salt (23-07-1939 – 21-05-1948). És un balcó que, tot i el seu estat actual de dete­ri­o­ra­ment, per­cep­ti­ble amb un enrei­xat rove­llat –el pas del temps, sem­pre impla­ca­ble amb els metalls–, con­serva la mag­ni­ficència d’haver estat un púlpit pri­vi­le­giat però sobre­tot manté l’aure­ola de bellesa moder­nista amb unes rajo­les que, a tall de sanefa, ser­vei­xen de base per a unes fili­gra­nes metàl·liques flo­rals que clo­uen l’enrei­xat i alhora són l’ador­na­ment final, la llaçada, a un ele­ment arqui­tectònic aban­do­nat però recor­da­tori impertèrrit damunt la magnòlia que hi ha a l’apar­ca­ment d’El Canal, el Cen­tre de Cre­ació d’Arts Escèniques, del que un dia va sig­ni­fi­car la Comicrós, la fàbrica del Veïnat de Salt.

La Lola Abel Rodeja havia tre­ba­llat tota la vida a la Comicrós, en con­cret a la secció de pen­ti­na­do­res, des dels 14 anys. Del balcó d’en Siqués, que estava situat a l’antic pati de la fàbrica, n’havia par­lat al seu net, Jaume Prat Pons. “Els joves i els estu­di­ants no saben on entren, no tenen l’apre­ci­ació que entren en un lloc amb història. Estem per­dent aquesta memòria”, explica aquest veí de Salt, jubi­lat i his­to­ri­a­dor “d’espar­de­nya”, segons es defi­neix, que ha recu­pe­rat, a través de dife­rents expo­si­ci­ons, la memòria de la Coma Cros fent ser­vir, explica, la meto­do­lo­gia apresa amb “el senyor Perich de l’Escola Gui­merà: obser­vació i curi­o­si­tat”.

La Coma Cros és un exem­ple dels nous usos del patri­moni indus­trial català, ja que l’Ajun­ta­ment de Salt l’ha des­ti­nat a equi­pa­ment cul­tu­ral amb el nom de Fac­to­ria Cul­tu­ral Coma Cros. El que havien estat les anti­gues naus acull, entre altres espais, sales poli­va­lents, des­pat­xos, locals soci­als, un audi­tori... La deno­mi­nada nau Kro­potkin i la que tanca el pati pel sud es va des­ti­nar a habi­li­tar-hi la Bibli­o­teca Muni­ci­pal Iu Bohi­gas, la Uni­ver­si­tat Oberta de Cata­lu­nya (UOC), l’Escola de Rea­lit­zació Audi­o­vi­sual i Mul­timèdia (ERAM) i el Viver d’Empre­ses.

Kro­potkin

Quan s’hi acce­deix, a l’entrada s’hi lle­geix “Edi­fici Kro­potkin”, en referència al teòric anar­quista rus Piotr Kro­potkin. La nomen­cla­tura dels espais fabrils parla sem­pre de “naus” i no d’“edi­fi­cis”, segons remarca Jaume Prat Pons. Durant la Guerra Civil, la Coma Cros va ser reba­te­jada com a “Fca Kro­potkin”. A finals de l’any 1937 s’hi va fabri­car mate­rial bèl·lic i a mit­jans del 1938 algu­nes de les naus es van usar com a magat­zems secun­da­ris de l’aeròdrom repu­blicà número 311, situat entre Celrà i Bor­dils.

El que recorda, de manera pode­rosa, el món de les fàbri­ques és la foto­gra­fia immensa, de gran impacte, en què es veuen dues obre­res amb els braços fent nan­ses i que el 1910 va rea­lit­zar Joan Vivó Comas, que en va ser el direc­tor. La foto en una gran lona tapa el que havia estat l’edi­fici de la cal­dera, que encara es con­serva. El fotògraf sal­tenc Josep Maria Oli­ve­ras va reconèixer i loca­lit­zar aquesta imatge, fa molts anys, arran d’un dels seus pri­mers tre­balls pro­fes­si­o­nals. “És un docu­ment tan excep­ci­o­nal que em va sem­blar que l’únic que podia fer-hi era donar-li un toc de color ben dis­tribuït i ben apli­cat.” Oli­ve­ras va fer aquest trac­ta­ment i el for­mat de grans dimen­si­ons en una lona que abraça l’edi­fici i en la qual la foto és con­ti­nu­ista amb la imatge, clàssica, de les obre­res sor­tint de la fàbrica.

A part del balcó, visi­ble, l’Ajun­ta­ment de Salt guarda en magat­zems mate­rial de la fàbrica: l’antiga caixa forta, el trac­tor de nete­jar el rec, peces de màqui­nes, eines de fus­te­ria, de lam­pis­te­ria, fils, catàlegs, tro­feus espor­tius de les dife­rents sec­ci­ons que tenia la fàbrica… L’Arxiu Muni­ci­pal de Salt va com­par­tir al seu compte d’Ins­ta­gram, el 22 d’abril d’aquest any, una foto­gra­fia d’un par­tit d’hoquei a la pista de la UE Coma Cros del 1965, d’autor des­co­ne­gut, que per­tany al Fons Fran­cesc Siqués. No només hi havia secció d’hoquei, també de bàsquet, d’hand­bol, de pati­natge... A en Jaume Prat Pons el que més li ha cri­dat l’atenció, de tot el mate­rial que es con­serva, són dos lli­tets de l’antiga guar­de­ria que es va començar a cons­truir el 1952. És la part humana de les fàbri­ques el que l’atrau i el que li agra­da­ria recu­pe­rar en aquest nou pro­jecte. El 2013, Jaume Prat i Pons i Quim Pare­des Bau­lida, que han tre­ba­llat dife­rents aspec­tes de la memòria històrica de les comar­ques giro­ni­nes amb l’objec­tiu de divul­gar-la, van rea­lit­zar una mos­tra fotogràfica, L’altra Comicrós. L’obra social de la fàbrica Coma-Cros del Veïnat de Salt, i l’any ante­rior, La fila­tura i el tis­satge de cotó a la Coma-Cros, que pri­mer va ser expo­sició i després se’n va edi­tar un lli­bre. La pro­posta que vol pre­sen­tar a l’Ajun­ta­ment sal­tenc, després d’una pri­mera visita als magat­zems, en què s’ha ullat el mate­rial, és mos­trar els objec­tes en una sala o repar­tits en dife­rents espais i, amb el com­ple­ment de foto­gra­fies, expli­car la història de la Coma Cros. “Amb els lli­tets ho he vist clar: és la guar­de­ria; si trobéssim una bata d’un infant seria genial”, asse­nyala.

‘El quadern de fil’
El 2015, una exposició i l’edició d’un llibre catàleg, que duia la fotografia potent de Joan Vivó a la portada, van homenatjar la memòria de la Coma Cros . Amb fotos de Josep Maria Oliveras i textos d’Eva Vàzquez, ‘El quadern de fil’ evoca el món de les fàbriques amb qui coneix la vida fabril des de dins, a través de les mares.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia