Societat

mobilitat

Barcelona reduirà encara més l’ús del cotxe, eliminarà 40.000 places de moto i crearà 55 km nous de carril bici

El nou pla de mobilitat de l’Ajuntament planteja pacificar 20 quilòmetres en superfície

El nou pla de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona per als pròxims cinc anys (2025-2030) planteja reduir l’ús del vehicle privat del 19,9% actual al 15% i augmentar els desplaçaments en transport públic del 34,2% al 37,1%. De la mateixa manera, es marca fomentar l’ús de la bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP), del 3,8% al 5,7%. Per aquest motiu planteja eliminarà 40.000 places de moto a la vorera i crear 55 quilòmetres nous de carril bici. El principal objectiu, segons ha explicat aquest dijous la primera tinent d’alcalde, Laia Bonet, assolir un 85 % de desplaçaments a peu, transport públic, bicicleta o vehicles de mobilitat personal.

El pla, que es vol portar a aprovació inicial durant el primer trimestre de l’any, planteja 32 mesures concretes entre les que també hi ha per exemple pacificar 20 quilòmetres de la xarxa de mobilitat quotidiana, a més de mantenir el 42 % de desplaçaments a peu registrats el 2023.

Es tracta del quart PMU de la capital catalana, amb un pressupost estimat d’uns 8.000 milions d’euros en total, dels quals 1.000 milions procedirien de fons municipals, i que substituirà el PMU del 2024, aprovat el 2022 a causa de la covid-19, i la seva meta era assolir un 81,5 % de desplaçaments sostenibles.

El pla es divideix en tres eixos principals, el primer d’ells centrat en el desenvolupament de mesures per protegir al vianant, amb l’ampliació i protecció de l’espai públic, en què s’inclou l’eixamplament de les voreres i l’eliminació d’aquestes 40.000 places de motos, la majoria al districte de l’Eixample. També es vol augmentar un 20% els viatges del servei municipal de bicicleta compartida, a més d’incrementar la flota de bicis elèctriques.

En aquest punt, el govern municipal ha deixat entreveure la possibilitat que l’ús del Bicing s’habiliti a partir dels 14 anys, ja que considera una paradoxa que hi hagi adolescents de 15 anys conduint motocicletes però, en canvi, no es poden donar d’alta del Bicing fins als 16 anys. Abans d’aprovar l’ús del Bicing a partir dels 14, però, l’Ajuntament haurà de fer estudis de legalitat.

El segon eix se centra en aconseguir captar més usuaris per al transport públic. Una de les mesures principals és posar en servei la connexió del TramBaix i el TramBesòs. Això ha d’anar acompanyat d’una millora de la xarxa de bus urbà, amb el reforç dels trams d’alta demanda, nous serveis exprés i bus a demanda, així com més oferta els caps de setmana i nits. En línies generals, es vol incrementar un 25% les validacions en bus urbà i interurbà.

D’altra banda, també hi ha mesures pensades per a la mobilitat intramunicipal, com per exemple configurar la Gran Via, la Meridiana i la Diagonal com a corredors prioritaris per al transport públic amb connexió metropolitana o crear nous intercanviadors modals en aquests accessos de la ciutat.

Per últim, el tercer eix vol reduir la dependència de la mobilitat privada i la mitigació del seu ús amb propostes com estudiar i implementar àrees d’accés restringit o regular al transit, actualitzar l’estacionament global a la ciutat i vincular la fiscalitat del vehicle privat i la mobilitat sostenible.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia