MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
500 alumnes de secundària commemoren el Dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust
Estudiants de 23 centres educatius s’han desplaçat a Manresa, on s’ha celebrat l’acte central de l’efemèride
L’objectiu és sensibilitzar les noves generacions en matèria de memòria democràtica
El teatre Kursaal de Manresa ha acollit l’acte central del Memorial Democràtic pel dia Internacional de les Víctimes de l’Holocaust amb la participació de 500 alumnes de secundària de tot Catalunya. Els estudiants han participat al projecte Per un futur millor, un treball en què els alumnes han conegut la història de víctimes anònimes del feixisme. És el cas de l’Institut Pius Font i Quer de Manresa, que ha estudiat Roser Fluvià, membre d’una xarxa de resistència francesa que passava clandestinament persones i documentació a través dels Pirineus, segons recull l’agència ACN. El conseller de Justícia, Ramon Espadaler, ha presidit l’acte i ha reclamat als joves que siguin “intolerants amb la intolerància” perquè no es torni a repetir “l’horror”.
Es tracta d’una commemoració anual que organitza i coordina el Memorial Democràtic amb el suport del Departament d’Educació, i aquest any amb l’Ajuntament de Manresa. La jornada serveix per culminar un projecte pedagògic que busca sensibilitzar les noves generacions en matèria de memòria democràtica. També es vol promoure una “ciutadania crítica, respectuosa, pluralista i formada”.
“S’ha de llegar a les generacions futures el que ha estat aquesta barbàrie perquè no es torni a repetir”, ha afirmat el conseller de Justícia, Ramon Espadaler, durant el seu discurs en el qual també s’ha dirigit als joves amb el següent missatge: “Vosaltres heu nascut en democràcia i sembla que només forma part dels llibres d’història, però compte amb banalitzar i treure importància a les expressions que comencen menystenint el que és diferent”. I és que, per al conseller, “la democràcia s’ha de defensar cada dia”.
Franquisme
Durant l’acte, l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, ha subratllat la importància de recordar a les noves generacions aquell horror i la història del nostre país. En aquest sentit, ha lamentat que, ara que s’han complert els 50 anys de la mort de Franco, hi ha un desconeixement important d’aquell període de guerra i dictadura que cal revertir. “Com pot ser que els joves no sàpiguen qui va ser Franco? És important conèixer la historia dels romans i els grecs però imprescindible que coneguem la nostra història perquè és la nostra”, ha afirmat. I en clau de present, s’ha sumat també a lluitar “contra els discursos d’odi” i ha demanat “fermesa”.
Entre els joves que han assistit a l’acte de Manresa per haver participat al programa pedagògic al centre hi ha l’Ada, de 15 anys, i de l’institut Ramon Berenguer d’Amposta. Aquest curs han conegut la història de Petr Ginz (1928-1944), un jove jueu que va ser assassinat als 16 anys a Auschwitz. Va escriure un diari, que es va publicar després de la seva mort. Per a l’estudiant catalana, “és important recordar l’holocaust i fer memòria de les víctimes perquè no torni a passar”.
Els centres s’han aproximat als fets històrics de la Segona Guerra Mundial posant el focus en persones que, a títol individual, “van salvar molts jueus i van lluitar per la seva llibertat”. Així ho explica la Jana Ribes, de 16 anys i estudiant de l’institut Ramon Torró de Malgrat de Mar. “Entrar en les seves vides et fa empatitzar més profundament amb la seva història i en la forma en què vivien els jueus”, afirma.
A Catalunya, també hi va haver persones que van ajudar en aquells temps difícils. Sofia Gutiérrez, estudiant de Sant Feliu de Llobregat, ha explicat que durant el curs han buscat informació sobre Josep Maria Trias i Peitx. “Se’l coneix també com el Shindler català perquè va ajudar a més de 60.000 refugiats entre jueus i republicans durant la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial”, detalla. Van veure un documental de TV3 i van fer una fitxa sobre la seva vida. “M’ha semblat molt interessant perquè no el coneixia”, assenyala, a la vegada que lamenta que “segueixi ocult en la història”. Segons diu, “hauria de tenir més reconeixement després d’haver ajudat a tanta gent”.