Societat

la crònica

Inspecció al primer robot cambrer de l’aeroport

Self no mira el mòbil, ni surt a fumar ni et mira amb desdeny: només treballa, treballa i treballa

Es diu Self i, segons els seus impulsors, és el primer robot amb intel·ligència artificial que hi ha al món treballant com a cambrer en un aeroport. Només fa un parell de setmanes que està operatiu a la terminal 1 del Prat, però ja s’ha erigit en un dels principals atractius per als milers de viatgers que hi passen. Qui s’adona de la seva presència mentre espera el vol, difícilment resisteix la temptació de treure el mòbil i enregistrar un vídeo per fer-lo circular a les xarxes socials. “Mira, mira: jo soc aquí, aquí hi ha la parenta i aquí el robot preparant la comanda”, explica un home de mitjana edat mentre enfoca el telèfon ara aquí, ara allà.

Self treballa (si se’n pot dir així, perquè no consta que cobri un salari) en un nou establiment que també duu el seu nom i que és a tocar de la porta d’embarcament B24. Ha estat impulsat per Areas, empresa catalana que el 1968 va obrir l’àrea de servei del Maresme i des de llavors ha estat innovant i creixent per donar servei de restauració als viatgers en ruta. Fins al punt que ara gestiona més de 2.000 restaurants en aeroports, estacions, àrees de servei i recintes firals d’onze països d’Europa i Amèrica.

Self, però, és diferent a tots, perquè és l’únic amb un robot fent de cambrer a la vista de tothom. Ha estat desenvolupat amb innovació i enginyeria local durant dos anys, amb la col·laboració d’IJRRobótica i AEV, i amb l’ajuda de diferents socis tecnològics i de les marques dels productes de consum que s’hi poden trobar, així com d’experts en disseny i arquitectura. El cost de desenvolupament no és públic, però serà difícil que es recuperi únicament amb els productes que s’hi venen, que semblen tan cars o tan barats com en altres locals en aquest entorn. Un croissant, 2,50; una Coca-cola, 3,75; un entrepà de pernil, 14,95.

Dissenyat per oferir als viatgers això que ara agrada tant, “una nova experiència”, Self s’ha programat perquè sigui àgil i eficient. Bàsicament, consisteix en un braç robotitzat acabat amb cinc dits per gestionar i lliurar comandes de forma òptima, però els seus impulsors també destaquen que té integrats sistemes de visió per computació i d’intel·ligència artificial. Ara bé, com funciona l’experiència? En arribar al restaurant, el client selecciona els productes que vol mitjançant un panell tàctil com que el que es pot trobar a qualsevol establiment de menjar ràpid. Un cop fet el pagament, rep un tiquet amb un número i un codi QR. I, certament, encara no ha tingut temps de mirar quin és el número de comanda que Self ja ha començat a fer feina: agafa els productes de les prestatgeries, remena la cafetera, tria l’entrepà de torn i ho prepara tot en una safata. La latència aquí és mínima. Self és un cambrer que no s’escaqueja: ni es distreu amb el mòbil, ni surt a fumar, ni et tracta amb desdeny. Treballa, treballa i treballa. I quan no prepara la comanda, mou els dits o amenaça amb ballar per atreure l’atenció dels que passen per allà.

Tancat en un recinte de metacrilat a la vista de tothom, el robot va fent i té prou perícia per prémer els botons de la cafetera amb un sol dit. Les pinces matusseres dels primers robots són cosa del passat. Quan Self ho té tot llest, una pantalla avisa el client que ja pot recollir la comanda i és el moment d’introduir el QR del tiquet en un lector. Això farà obrir unes comportes i que la safata ens arribi mitjançant una cinta transportadora.

Pel que fa a la implantació de la IA en el projecte, té una doble funció. “D’una banda Self aprèn de cada comanda que fa per trobar sempre la manera més eficient i àgil de servir-te. De l’altra, la visió per computació li permet comprovar les etiquetes dels productes que serveix, de forma que pot detectar si un humà s’ha equivocat i ha deixat els entrepans de salmó al lloc dels de pernil”, explica com a exemples Raquel Giménez, responsable de màrqueting d’Areas a l’estat espanyol. Sergio Rodríguez, CEO d’Areas Iberia, confia que aquest primer establiment robotitzat amb intel·ligència artificial “marcarà una fita en la restauració en ruta”.

Ara bé, amb el relat fins aquí es podria pensar que els humans han desaparegut de l’equació. Un dubte que, per cert, també plantegen la gran majoria dels clients que passen per l’establiment. Però no és ben bé així. A Self hi ha sis persones en plantilla treballant per parelles i en torns. “La feina repetitiva la fa el robot i nosaltres ens dediquem a parlar amb la gent i a ajudar-los. És més divertit”, explica Lourdes Miralles, responsable de l’establiment. Hi seguiran sent d’aquí a uns anys si aquesta mena de projectes es generalitzen fins al punt de tenir-ne un a cada cantonada? Això està per veure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia