MOBILITAT
Primers viatges d’un bus sense conductor pel centre de Barcelona
El giny estarà en període de proves fins divendres, en horari d’11 del matí a 5 de la tarda
El vehicle fa un traçat circular amb parades a Passeig de Gràcia, Gran Via, Rambla Catalunya i Rosselló
El primer autobús per a passatgers que circula sense conductor, en un vehicle sense volant, ha començat avui les proves pels carrers de la ciutat de Barcelona. Es tracta d’un vehicle que presenta Renault i WeRide de poc més de dos metres d’ample i cinc de llarg, amb capacitat per a vuit passatgers i que estarà en proves fins aquest divendres.
El petit bus fa un recorregut circular amb parades al xamfrà de Gran Via amb Rambla Catalunya, a Rambla Catalunya entre València i Mallorca, a Rosselló abans de girar cap a Passeig de Gràcia i, en aquest bulevard, abans d’arribar a València. Els horaris de funcionament són entre les onze del matí i les cinc de la tarda i el passatge hi pot pujar lliurement, amb la simple limitació que només permet viatjar-hi assegut i amb el cinturó cordat.
Durant la primera jornada de proves obertes a la ciutadania no es van produir aglomeracions a les parades, tot i que el vehicle aixeca expectativa i curiositat entre els vianants que el veuen passar sense conductor a la part frontal del cotxe.
El vehicle circula amb personal de seguretat a l’interior que tenen un dispositiu que els permet gestionar els moviments del vehicle, si arribés a ser necessari. L’autobús es mou a una velocitat d’entre 15 i 25 quilòmetres l’hora que va ajustant en funció de les incidències del trànsit que es va trobant.
A l’interior de l’autobús hi ha unes pantalles que ensenyen l’itinerari i les incidències amb què es troba quan està en marxa i que sorteja sense més novetat, com faria un conductor qualsevol. De fet, els propietaris del vehicle defensen que en un 90% dels casos, les decisions que pren el bus per fer front a les incidències són millors que les que prendria un conductor de carn i ossos.
La presència del bus robotitzat a l’Eixample és tant sols una prova. S’ha dut a terme amb la corresponent autorització de l’Ajuntament de Barcelona que de moment no es planteja incorporar aquesta solució de mobilitat. Els seus promotors defensen que és una eina molt útil com a bus de barri que per la seva dimensió reduïda permet un major gaudi de l’espai públic, a diferència dels busos convencionals que són més agressius.