infraestructures
Acord ‘in extremis’ per desconvocar la vaga a Rodalies
D’aquí a quatre hores havia de començar la primera de les set jornades de protestes previstes per protestar pel traspàs
Demà havia de començar la primera de les set jornades previstes a Renfe per protestar pel traspàs de Rodalies a Catalunya però els sindicats majoritaris han desconvocat les mobilitzacions –la CGT ho ha de consultar a les bases i SF manté la crida– gràcies a un acord d’última hora tancat amb el ministeri de Transports, Renfe, Adif i representants de la Generalitat, informa Efe. Les mobilitzacions es cancel·len només quatre hores abans del seu inici, aquesta mitjanit. Les negociacions amb els sindicats van avançar divendres, quan es va posar sobre la taula la possibilitat que el nou operador de Rodalies s’ubiqués “dins del grup Renfe a tots els efectes (...) amb respecte i garantia dels drets laborals” però no ha estat fins aquest vespre que s’ha firmat l’acord que ha permès tancar –almenys per ara– el conflicte. El pacte a què han arribat les parts passa perquè Renfe Viajeros tingui la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies, mentre que la Generalitat en controlarà el consell d’administració perquè el presidirà i hi tindrà vot de qualitat. El secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, ha assegurat que aquesta fórmula “busca garantir els drets dels treballadors de Renfe i Adif” quan es creï la nova companyia “al llarg d’aquest any” i que alhora es presti el servei ferroviari de rodalia “des de la proximitat”, ha assenyalat.
Fonts d’ERC han admès que el pacte es pot interpretar com un petit pas enrere sobre l’acord que van signar amb el PSOE que repartia just al 50% la propietat de la nova empresa, però ho entenen com una “passarel·la” que ha de conduir en el futur cap a una majoria de la Generalitat en l’operadora, amb l’horitzó final que acabi pertanyent al 100% al govern català. En aquest sentit, subratllen que l’adscripció de la nova empresa al grup Renfe és provisional, i que el mateix text de l’acord ja deixa per escrit el mecanisme a seguir, que sempre s’haurà d’activar tenint en compte els treballadors, quan es vulguin fer canvis en el pes de cada administració en “l’accionariat” de l’empresa, a fi de donar-li la majoria a la Generalitat. De fet, ERC ha posat avui terminis: assegura que en dos anys la nova empresa de Rodalies ja hauria de ser de la Generalitat.
Segons l’ACN, el document signat per les parts estableix que la nova companyia “formarà part del grup Renfe amb respecte i garantia dels drets laborals”, tot i que la participació accionarial concreta s’inclourà en el futur esborrany dels estatuts, que haurien d’estar llestos aquest mateix mes de març. El pacte fixa que la Generalitat contractarà amb la nova empresa la prestació del servei ferroviari “mantenint les càrregues de treball amb un termini mínim similar al contracte establert amb l’administració general de l’Estat en els altres àmbits de la xarxa”. Pel que fa al traspàs de l’R1, es garanteix la continuïtat del servei actual operat per Renfe “a través d’una encomanda de gestió o a través de l’instrument equivalent en la legislació catalana”, un procés que s’haurà de fer amb participació dels representants dels treballadors i garantint-los els drets laborals.
Fonts d’ERC han confirmat que havien consensuat la seva posició amb el govern espanyol i el català en la negociació, la qual en tot cas han seguit de prop tot i que no han estat asseguts a la taula. “Avui completem una primera etapa que permet guanyar molta pau social i accelerar els processos, i ens hi sentim confortables”, destaquen els republicans. En aquest sentit, raonen que el traspàs “només és possible si és de la mà dels treballadors, perquè si van a la contra no funcionarà”, i refermen que el seu compromís serà sempre buscar els acords per ajudar a evitar cap conflicte laboral. “No és un torcebraç entre ERC i els sindicats, hem de fer el tràmit conjuntament o no ens mourem de lloc”, insisteixen.
En tot cas, ERC també destaca que el fet que l’operadora mixta continuï de moment lligada a Renfe també tindrà alguns avantatges que acabaran fent més segur jurídicament i tècnicament el procés. Així, permetrà no tan sols evitar la vaga en facilitar que els treballadors puguin mantenir el mateix conveni i condicions com la mobilitat laboral –que veien innegociables i que segons els republicans en aquests moments no es podien garantir de cap altra manera–, sinó que facilitarà altres passos indefugibles per completar un traspàs que és molt complex, com la subrogació de contractes, de permisos per operar a les vies o llicències de seguretat que depenen de la UE. Igualment, això fa que tot el deute actual de Renfe continuï de moment en mans de l’Estat i no passi encara a la Generalitat, la qual cosa també donarà temps, sempre segons les mateixes fonts, per encarregar una due diligence que certifiqui l’estat dels comptes de l’empresa estatal, i faciliti que el govern català pugui preparar millor el canvi d’adscripció, preparant l’impacte que pot tenir sobre les finances de la Generalitat. “Cada pas ha de fer irreversible el traspàs”, resumeixen els republicans, mentre recorden que en paral·lel també s’haurà d’anar avançant en el traspàs de la infraestructura, que ara és d’interès general de l’Estat i que requereix d’un procés per ser desafectada abans de poder fer el canvi de l’administració titular.
Tal com contempla el pacte tancat en el seu dia entre ERC i el PSOE, el control de la nova empresa mixta serà això sí de la Generalitat des del primer moment, ja que triarà la presidència del consell d’administració i nomenarà cinc dels seus nou integrants, la qual cosa li atorgarà l’última paraula en totes les decisions sobre la gestió del servei. En aquest sentit, el model transitori pactat serà similar de facto al que ja funciona per als ports de Barcelona i Tarragona, que són titularitat de l’Estat i pertanyen a la seva xarxa, per bé que els presidents de les autoritats portuàries estan designats per la Generalitat, que en té així el control en la gestió.
ERC ha anunciat avui que en els propers dies es reunirà amb el ministeri de Transports i la Generalitat per analitzar “l’abast dels acords amb els sindicats i per perfilar les següents etapes del procés de creació de la nova societat” i “accelerar les solucions que avancin cap a la solució definitiva d’aquest problema endèmic per a la nostra ciutadania”.ç
Les mobilitzacions que començaven aquesta matinada han estat desconvocades pels sindicats majoritaris, però la CGT manté la protesta fins que es pronunciïn les bases i la SF creu que l’acord “no soluciona els problemes”, per això segueix cridant a la vaga.