Societat

societat

Ordenen reobrir el cas de la residència on van morir 87 avis en pandèmia

L’Audiència de Barcelona veu evidències de “negligència” en la gestió de l’equipament que van “ajudar” a la mort dels usuaris

En l’escrit del tribunal s’afirma que els avis “estaven abandonats”

L’Audiència de Bar­ce­lona ha accep­tat el recurs d’apel·lació de l’Ajun­ta­ment de Premià de Mar con­tra el sobreseïment del cas con­tra el direc­tor i la direc­tora mèdica de la residència Domus Vi Ca n’Amell, on van morir 87 avis durant la pandèmia. El jut­jat d’ins­trucció 2 de Mataró va tan­car la ins­trucció el pas­sat mes de juliol en con­si­de­rar que “no esta­ven prou jus­ti­fi­cats els indi­cis de delicte”. Ara, però, l’Audiència esmena aque­lla reso­lució i ordena al jut­jat a reo­brir el cas. Segons el tri­bu­nal, hi ha una “evi­dent negligència”, tant en l’àmbit admi­nis­tra­tiu com mèdic, cap als usu­a­ris de la residència: “Esta­ven aban­do­nats”. Els res­pon­sa­bles de l’equi­pa­ment estan inves­ti­gats per homi­cidi impru­dent i tracte degra­dant.

Segons l’argu­men­tació de l’Audiència de Bar­ce­lona, a la residència hi havia una evi­dent manca de per­so­nal que impli­cava “greus deficiències” en les cures. També apunta a una “manca de comu­ni­cació” entre els pro­fes­si­o­nals sobre l’estat dels usu­a­ris, així com “dèficit de mate­rial” per a l’atenció dels resi­dents. Per tot ple­gat, relata l’escrit de l’Audiència, hi va haver una “gran quan­ti­tat d’usu­a­ris” que esta­ven en situ­a­ci­ons “lamen­ta­bles” per desa­tenció, al marge de la situ­ació deri­vada de la pandèmia. En aquest sen­tit, l’auto apunta que el “col·lapse” glo­bal que va pro­vo­car la pandèmia no jus­ti­fica la “desa­tenció” als resi­dents.

L’auto relata un seguit de situ­a­ci­ons que es van donar a Ca n’Amell, com des­hi­dra­tació o des­nu­trició, manca d’higi­ene o frac­tu­res per cai­gu­des que que­da­ven desa­te­ses. Tam­poc se’ls donava la medi­cació i se’ls dei­xava durant dies el llit, rode­jats de femta i amb feri­des ober­tes. Segons l’Audiència, aquesta suma de fac­tors va “aju­dar” a la mort de mol­tes per­so­nes. “No se’ls ofe­ria la més mínima ajuda per rever­tir les seves neces­si­tats físiques, d’higi­ene o men­jar, al marge de l’omissió mínima d’una atenció emo­ci­o­nal que una per­sona mereix”, con­clou l’auto de reo­ber­tura del cas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.