societat
Els usuaris de Rodalies es planten: jornada de protestes a tot Catalunya
Hi ha convocades mobilitzacions per exigir la fi del caos a la xarxa i la falta d’inversió crònica a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i Cardedeu
Farts de la gimcana que suposa des de fa anys viatjar en Rodalies i per fer visible el fort impacte que les contínues incidències a la xarxa tenen en la seva qualitat de vida i fins i tot en la seva feina o decisions vitals com viure o no fora de Barcelona, els usuaris de tren han convocat per demà protestes descentralitzades a tot Catalunya. Les plataformes Dignitat a les Vies, l’Associació per la Promoció del Transport Públic, Salvem l’R2nord, Avant Catalunya, Perquè no ens fotin el tren i Trens Dignes Ebre-Priorat sostenen que “la mobilitat a Catalunya està a la UCI”. Exigeixen posar fi al dèficit d’inversions crònic que té Rodalies i l’acumulació d’incidències, endarreriments i cancel·lacions que pateix el servei a Catalunya i per això han fet una crida als ciutadans perquè participin en les mobilitzacions programades a les 12 del migdia a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i Cardedeu. “No ens aturarem fins que es faci justícia amb els usuaris de trens”, adverteixen.
“La mobilitat és deficient i als que vivim fora de Barcelona ens porta problemes en sectors bàsics com el treball, l’educació i l’habitatge, això no és un model de futur, és una condemna”, argumenta Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, informa l’ACN. “És lamentable on hem arribat, constatem que és un col·lapse de sistema, d’anys de mala gestió i manca d’inversió”, afegeix Marc Janeras, membre del grup de defensa de l’R3 Perquè no ens fotin el tren, que demana a la societat que “empatitzi i doni suport” a les protestes per “revertir” la situació. Les organitzacions lamentat que les administracions facin ara i no pas abans “propostes que tenen molt sentit” però destaquen que no volen esperar més a veure resultats, les solucions han d’arribar “ja”.
Les plataformes d’usuaris lamenten que l’R2 porta “molts anys de desinversions, trens curts, aturats i molta gent que no pot anar a treballar” i també que l’R13 a Valls estigui “desconnectada de Barcelona perquè no té tren directe”. Pel que fa als trens regionals, els representants dels passatgers d’Avant que uneix Ponent i Barcelona denuncien que la línia “està molt saturada” i demanen que el tren connecti Lleida i la resta de capitals de la zona. “Cada setmana ens veiem obligats a replantejar-nos el futur laboral o estudiantil”, assegura Kevin Bruque, portaveu d’Avant Catalunya. Son només algunes de les deficiències denunciades en la presentació de la jornada de protestes, que arribava després d’unes quantes setmanes especialment complicades. Les associacions de viatgers denuncien que la xarxa de trens “ni tan sols compleix el primer article del reglament” que estableix que s’ha de garantir la circulació de trens i maniobres, fent-les segures, eficients i puntuals. Fa pocs dies, recorden, 900 passatgers van quedar atrapats a l’interior d’un tren que va quedar sense tensió a prop de l’estació de Bellvitge-Gornal i van haver de sortir caminat per la via.
“És un crit desesperat, és lamentable on hem arribat”, sostenen les plataformes convocants de la jornada de protestes d’avui. Entitats com la UGT donen suport a les mobilitzacions: “La manca d’inversió i de recursos necessaris per a garantir un servei de qualitat a Rodalies de Catalunya que pateixen els usuaris també afecta els treballadors, (...) el patiment quotidià dels usuaris és compartit pels treballadors ferroviaris”, indica el sindicat, que considera “inacceptable” el “perjudici econòmic, social, de temps i psicològic” d’usuaris i plantilla.