societat
Un estudi revela desigualtats de gènere en assajos clínics per a prevenir l’Alzheimer
Les dones solteres amb més nivell educatiu mostren una menor disposició a sotmetre’s a procediments invasius
S’aposta per adaptar les estratègies de reclutament i explorar alternatives com els biomarcadors en sang
Un estudi ha revelat que existeixen desigualtats en la disposició a participar en assajos clínics per a prevenir l’Alzheimer entre homes i dones. Es tracta d’un treball conjunt del Barcelonaßeta Brain Research Center (BBRC) de la Fundació Pasqual Maragall i la fundació Women’s Brain Foundation. La recerca, que s’ha publicat a ’Alzheimer’s Research & Therapy’, ha indicat que les dones solteres amb més nivell educatiu mostren una menor disposició a sotmetre’s a procediments invasius com la punció lumbar. Així, ha apostat per adaptar les estratègies de reclutament, integrar les necessitats específiques de les dones en la informació sobre assajos clínics, i explorar alternatives menys invasives, com els biomarcadors en sang.
L’estudi parteix de la base que la malaltia d’Alzheimer representa entre el 60% i el 80% dels casos de demència i del fet que el 2025 podrien superar-se els 150 milions de casos. A més, els seus responsables, han alertat que la malaltia té un impacte significativament més gran en les dones, no només en prevalença sinó també en severitat, cosa que fa encara més rellevant la inclusió equitativa en els estudis. A més, han indicat que a escala mundial, dues de cada tres persones que pateixen la malaltia són dones, que, a més, assumeixen amb més freqüència el rol de cuidadores de familiars amb demència.
“Històricament, les dones han estat infrarepresentades en els assajos clínics en diferents àmbits de la medicina, la qual cosa ha limitat la nostra comprensió de com les malalties i els tractaments poden afectar-les de manera diferenciada”, ha assegurat Anna Brugulat, neuropsicòloga, investigadora del BBRC i doctora que ha liderat l’estudi.
Principals conclusions de l’estudi
L’equip investigador ha analitzat la participació de més de 2.500 persones cognitivament sanes de la cohort Alfa, impulsada per la Fundació la Caixa, per avaluar la seva predisposició a sotmetre’s a procediments mèdics com ressonàncies magnètiques, puncions lumbars, tomografies per emissió de positrons i avaluacions cognitives.
Els autors han suggerit que una major educació podria traduir-se en una major cautela en l’avaluació del procediment. A més, que experiències negatives prèvies, personals o conegudes, com l’ús d’anestèsia epidural durant el part, podrien reforçar aquesta percepció de risc.
Per altra banda, han indicat que el fet de ser solteres podria comportar una xarxa de suport més limitada, la qual cosa dificultaria la recerca d’ajuda o cures posteriors al procediment, incrementant la reticència a participar-hi.
“És fonamental abordar les preocupacions específiques de les dones i oferir informació clara i accessible sobre els beneficis i riscos de la participació en assajos clínics”, ha apuntat la doctora Brugulat, que ha apostat per explorar alternatives menys invasives, com els biomarcadors en sang.