Societat
Més de la meitat de conductors respecten els 120 a lautopista
Les autopistes catalanes s’assemblen cada vegada més a les escenes de pel·lícules nord-americanes: centenars de cotxes circulant a una velocitat semblant. Més de la meitat dels conductors ja respecten els límits de 120 km/h a l’autopista. Segons dades del Servei Català de Trànsit, recollides en punts on no hi ha radars fixos, un 56% dels vehicles no superen la velocitat màxima permesa en aquest tipus de vies. Aquestes dades completen la fotografia del panorama de velocitats a Catalunya, que s’han reduït notablement en els darrers anys tant en carreteres convencionals com en autovies.
Per calcular el valor de la reducció, però, cal mirar enrere. Fa només quatre anys, el 2003, gairebé el 73% de conductors se saltaven el límit de 120 km/h. El percentatge, que ja tenia tendència a la reducció, va tenir una gran baixada entre juny i juliol de 2006, justament quan es va implantar el carnet per punts.
De fet, les autopistes, cada vegada més, semblen una bassa d’oli. La imatge de vehicles passant a tota velocitat pel tercer carril és a hores d’ara gairebé l’excepció. Els fitipaldis són una espècie en extinció, ja que, segons les mateixes dades, només un 1% dels vehicles circulen a més de 160 km/h.
Més que els radars fixos, determinants per fer baixar la velocitat en els trams més perillosos de carretera, a l’autopista sí que es detecta un canvi de comportament de fons. Així ho analitza almenys el director del STC, Josep Pérez Moya, que considera que darrere la reducció “hi ha alguna cosa més que la por al radar, i penso que és que la gent comença a valorar el que pot perdre en un accident de trànsit”.
De fet, de radars fixos n’hi ha més aviat pocs a les autopistes. En canvi sí que hi ha més control de vehicles camuflats i més radars mòbils dels Mossos d’Esquadra. En aquest sentit, l’intendent de trànsit, Sergi Pla, explica que en el cas dels conductors bala “cal caçar-los amb radars mòbils i identificar-los perquè la denúncia es pugui tramitar per via penal”. Si no és així, la denúncia ha d’anar únicament per via administrativa, ja que no hi ha cap prova concloent de qui condueix el vehicle.
Malgrat aquesta reducció, les xifres de morts han pujat en l’últim any a les autopistes o autovies. En els primers sis mesos de l’any 107 persones van perdre-hi la vida, sis més que el mateix període del 2007. Al contrari, a les carreteres convencionals hi ha hagut una reducció d’un 16%.
Per calcular el valor de la reducció, però, cal mirar enrere. Fa només quatre anys, el 2003, gairebé el 73% de conductors se saltaven el límit de 120 km/h. El percentatge, que ja tenia tendència a la reducció, va tenir una gran baixada entre juny i juliol de 2006, justament quan es va implantar el carnet per punts.
De fet, les autopistes, cada vegada més, semblen una bassa d’oli. La imatge de vehicles passant a tota velocitat pel tercer carril és a hores d’ara gairebé l’excepció. Els fitipaldis són una espècie en extinció, ja que, segons les mateixes dades, només un 1% dels vehicles circulen a més de 160 km/h.
Més que els radars fixos, determinants per fer baixar la velocitat en els trams més perillosos de carretera, a l’autopista sí que es detecta un canvi de comportament de fons. Així ho analitza almenys el director del STC, Josep Pérez Moya, que considera que darrere la reducció “hi ha alguna cosa més que la por al radar, i penso que és que la gent comença a valorar el que pot perdre en un accident de trànsit”.
De fet, de radars fixos n’hi ha més aviat pocs a les autopistes. En canvi sí que hi ha més control de vehicles camuflats i més radars mòbils dels Mossos d’Esquadra. En aquest sentit, l’intendent de trànsit, Sergi Pla, explica que en el cas dels conductors bala “cal caçar-los amb radars mòbils i identificar-los perquè la denúncia es pugui tramitar per via penal”. Si no és així, la denúncia ha d’anar únicament per via administrativa, ja que no hi ha cap prova concloent de qui condueix el vehicle.
Malgrat aquesta reducció, les xifres de morts han pujat en l’últim any a les autopistes o autovies. En els primers sis mesos de l’any 107 persones van perdre-hi la vida, sis més que el mateix període del 2007. Al contrari, a les carreteres convencionals hi ha hagut una reducció d’un 16%.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.