La mortalitat a les carreteres baixa un 14% durant el 2008
Trànsit
Si Catalunya disposés d'una cadira a la taula de la Unió Europea, almenys en la matèria del trànsit s'hi podria asseure amb les maneres insolents d'aquell que ha fet els deures amb molt anticipació i, a més, de forma impecable. Perquè si la UE va fixar per al 2010 l'objectiu de retallar a la meitat el nombre de persones mortes en accidents de trànsit en relació amb les xifres del 2000, Catalunya va tancar dimecres el 2008 amb un balanç immillorable: 287 morts, que suposa una reducció del 14 per cent en relació amb l'any anterior i d'un 54 per cent en relació amb les 622 persones mortes el 2000.
Entre una data i l'altra hi ha la posada en funcionament d'una política de trànsit que s'ha fonamentat en un enduriment de les lleis -el carnet per punts, la introducció al Codi Penal de la conducció temerària- i un augment de l'eficàcia en la persecució dels infractors, amb més controls policials i més sancions.
En oferir el balanç de la sinistralitat de l'any passat, el conseller d'Interior, Joan Saura, va destacar ahir que s'havia aconseguit avançar de forma significativa en tres aspectes claus que estan relacionats entre si en les estadístiques de moralitat a la carretera: el cap de setmana, els joves i els motoristes. Pel que al col·lectiu dels joves, s'ha aconseguit retallar un 40 per cent el nombre de morts de persones d'entre 20 i 29 anys.
Menys motoristes
Entre el col·lectiu de motoristes, que últimament ha aparegut com una gran preocupació per l'elevat índex de sinistralitat, s'ha aconseguit reduir un 29 per cent el nombre de vehicles implicats en accidents mortals. D'aquesta manera, si el 2007 hi va haver 87 motos o motocicletes relacionades en sinistres amb morts, el 2008 es va passar a 62.
Un dels col·lectius en què s'haurà d'incidir més en les campanyes de prevenció és el de la tercera edat, ja que no paren de créixer les morts a la carretera de persones de més de 65 anys, entre altres coses pel fet que cada cop hi ha més persones grans al volant. L'any passat hi va haver un 9 per cent més de mortalitat en aquest segment.
Millor a 80 km/h
El conseller també va subratllar que a les zones dels municipis de l'àrea de Barcelona en què s'ha limitat la velocitat a 80 km/h s'hi ha produït un descens de la mortalitat d'un 50 per cent. Aquest any el límit encara serà més baix i s'aplicarà de forma variable.
Per demarcacions, les comarques de Girona són les que han experimentat una reducció de la mortalitat més alta (35%), seguides de les de Tarragona (19,2%) i Lleida (12%). Al conjunt de Barcelona la xifra ha pujat un 4,7%.