Societat
Cap de setmana de caos aeri
El núvol de cendra ha causat l’aturada aèria més gran que es recorda, amb pèrdues que comencen a ser milionàries · El centre de França i el nord d’Itàlia es veuran afectats avui per les partícules volcàniques
El cel de mig Europa buit, lliure d’avions. Aquesta és la insòlita imatge que mostraven ahir les pantalles del centre d’operacions aèries d’Eurocontrol, a Brussel·les, després que el núvol de cendra volcànica obligués a cancel·lar 17.000 vols. L’erupció sota la glacera islandesa d’Eyjafjallajökull va impedir el 60% dels enlairaments programats i va deixar atrapats als aeroports més de cinc milions de viatgers. Dijous ja es van haver de suspendre 8.000 operacions. El caos continuarà aquest cap de setmana.
El tancament dels hubs de Frankfurt i Amsterdam Schipol va agreujar el col·lapse, i els aeroports de Londres, París o Brussel·les no van poder obrir al llarg del dia, com pretenien fer. La paràlisi es va estendre als vols transatlàntics i cap a Àsia: només se’n van poder fer 120 dels 300 programats. I avui la situació no millorarà, sinó tot al contrari. El núvol de cendres continuarà avançant cap a l’est i el sud d’Europa i aquest matí ja haurà arribat fins al centre de França, Suïssa, el nord d’Itàlia, Hongria, Romania, Eslovènia i fins i tot Croàcia.
Fins a divuit Estats van haver de tancar ahir el seu espai aeri totalment o parcialment: la Gran Bretanya, Irlanda, Dinamarca, Suècia, Noruega, Finlàndia, Bèlgica, Holanda, França, Alemanya, Lituània, Letònia, Estònia, Suïssa, Àustria, Txèquia, Eslovàquia i Hongria. Segons els experts, no s’havia produït mai un caos així en la història de l’aviació comercial. Fins ara, aquestes dues jornades negres costaran a les aerolínies 300 milions d’euros, segons calcula l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA).
L’erupció continua –i la NASA alerta que pot ser el preludi d’una altra de més potent del volcà Kalta, també islandès–, el vent seguirà portant la cendra cap al sud-est en les properes hores i ningú no sap si el núvol, situat entre els 5.500 i els 11.000 metres d’altitud, perdrà força i es dissiparà o si impedirà reobrir els aeroports encara uns dies més. L’única bona notícia, segons l’agència Eurocontrol, és que la majoria de les aeronaus han pogut tornar a les seves bases i, quan l’espai aeri es reobri, el servei es reprendrà amb rapidesa.
Amb l’aeroport de Varsòvia aturat, el govern polonès fins i tot es va plantejar ajornar el funeral d’Estat del seu president, perquè els mandataris hi puguin arribar. De moment es manté per avui.
Amb la perspectiva d’un cap de setmana negre als aeroports, les associacions de consumidors es van afanyar ahir a donar consells als usuaris de les companyies aèries afectades pel col·lapse. En aquest sentit, van insistir que els passatgers tenen dret a reclamar el reemborsament dels diners dels passatges dins d’un termini màxim de set dies. Si no s’opta per aquesta possibilitat, es pot demanar ser ubicat en un altre vol. També tenen dret a fer dues trucades telefòniques o a enviar dos faxos.
En cap cas, però, els afectats tenen dret a ser indemnitzats per danys i perjudicis, ja que es considera que es tracta d’una causa “excepcional” la que ha obligat a deixar milers d’avions a les pistes dels aeroports. Des de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) es va denunciar la falta d’informació d’Aena als passatgers.
No arribarà aquí
Pel que fa a l’evolució del gran núvol generat pel volcà, totes les previsions apunten que la península Ibèrica en quedarà al marge i no es veurà directament afectada. “Sembla clar” que la cendra es quedarà a França, ja que, entre altres motius, a la península Ibèrica hi bufa vent de sud i sud-oest que “no permetrà” que arribi fins aquí, segons va explicar Àngel Rivera, portaveu de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), a l’agència Europa Press.
Pel que fa als efectes d’aquesta cendra en les capes de l’atmosfera i, en definitiva, sobre el canvi climàtic, el portaveu de l’AEMET va precisar que, si aquestes partícules es queden a la troposfera, la pluja i el vent les dispersaran “de seguida”. Si arriben a l’estratosfera, les partícules podrien quedar-s’hi anys.
El tancament dels hubs de Frankfurt i Amsterdam Schipol va agreujar el col·lapse, i els aeroports de Londres, París o Brussel·les no van poder obrir al llarg del dia, com pretenien fer. La paràlisi es va estendre als vols transatlàntics i cap a Àsia: només se’n van poder fer 120 dels 300 programats. I avui la situació no millorarà, sinó tot al contrari. El núvol de cendres continuarà avançant cap a l’est i el sud d’Europa i aquest matí ja haurà arribat fins al centre de França, Suïssa, el nord d’Itàlia, Hongria, Romania, Eslovènia i fins i tot Croàcia.
Fins a divuit Estats van haver de tancar ahir el seu espai aeri totalment o parcialment: la Gran Bretanya, Irlanda, Dinamarca, Suècia, Noruega, Finlàndia, Bèlgica, Holanda, França, Alemanya, Lituània, Letònia, Estònia, Suïssa, Àustria, Txèquia, Eslovàquia i Hongria. Segons els experts, no s’havia produït mai un caos així en la història de l’aviació comercial. Fins ara, aquestes dues jornades negres costaran a les aerolínies 300 milions d’euros, segons calcula l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA).
L’erupció continua –i la NASA alerta que pot ser el preludi d’una altra de més potent del volcà Kalta, també islandès–, el vent seguirà portant la cendra cap al sud-est en les properes hores i ningú no sap si el núvol, situat entre els 5.500 i els 11.000 metres d’altitud, perdrà força i es dissiparà o si impedirà reobrir els aeroports encara uns dies més. L’única bona notícia, segons l’agència Eurocontrol, és que la majoria de les aeronaus han pogut tornar a les seves bases i, quan l’espai aeri es reobri, el servei es reprendrà amb rapidesa.
Amb l’aeroport de Varsòvia aturat, el govern polonès fins i tot es va plantejar ajornar el funeral d’Estat del seu president, perquè els mandataris hi puguin arribar. De moment es manté per avui.
Amb la perspectiva d’un cap de setmana negre als aeroports, les associacions de consumidors es van afanyar ahir a donar consells als usuaris de les companyies aèries afectades pel col·lapse. En aquest sentit, van insistir que els passatgers tenen dret a reclamar el reemborsament dels diners dels passatges dins d’un termini màxim de set dies. Si no s’opta per aquesta possibilitat, es pot demanar ser ubicat en un altre vol. També tenen dret a fer dues trucades telefòniques o a enviar dos faxos.
En cap cas, però, els afectats tenen dret a ser indemnitzats per danys i perjudicis, ja que es considera que es tracta d’una causa “excepcional” la que ha obligat a deixar milers d’avions a les pistes dels aeroports. Des de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) es va denunciar la falta d’informació d’Aena als passatgers.
No arribarà aquí
Pel que fa a l’evolució del gran núvol generat pel volcà, totes les previsions apunten que la península Ibèrica en quedarà al marge i no es veurà directament afectada. “Sembla clar” que la cendra es quedarà a França, ja que, entre altres motius, a la península Ibèrica hi bufa vent de sud i sud-oest que “no permetrà” que arribi fins aquí, segons va explicar Àngel Rivera, portaveu de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), a l’agència Europa Press.
Pel que fa als efectes d’aquesta cendra en les capes de l’atmosfera i, en definitiva, sobre el canvi climàtic, el portaveu de l’AEMET va precisar que, si aquestes partícules es queden a la troposfera, la pluja i el vent les dispersaran “de seguida”. Si arriben a l’estratosfera, les partícules podrien quedar-s’hi anys.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.