Societat
Les operadores de telefonia mòbil, suspeses en l'ús del català
Només un 13% dels usuaris afirmen que disposen del contracte en català i només un 41% les factures. En canvi, els fabricants són els que han incorporat més el català als seus productes en l'últim any
Tot i que la presència del català ha augmentat a la telefonia mòbil, encara hi ha mancances perquè s'acompleixi l'acord que fabricants i operadores van signar el 2007 amb el govern català.
Aquesta és la principal conclusió a què ha arribat Plataforma per la Llengua després de fer un estudi a través de tres enquestes i un treball de camp realitzats entre el setembre del 2007 i el gener del 2009.
L'estudi destaca, per exemple, que només un 13% dels usuaris afirmen que disposen del contracte en català i només un 41% les factures. La situació és més precària en els SMS i els correus electrònics enviats per les companyies. A més, el català no és present a les webs de Movistar ni d'Orange ni de Vodafone, tot i que aquesta sí que utilitza, per exemple, el romanès i l'àrab.
Per altra banda, l'estudi destaca que mentre que l'any 2007 només un 26% dels enquestats tenien el mòbil en català, al cap d'un any, a finals del 2008, eren un 44%. Fa un any un 31% dels enquestats que es van comprar un Nokia el tenien en català; un 12% dels que van adquirir un Motorola i un 4% dels que van optar per un Sony Ericsson. Al cap d'un any els percentatges havien augmentat ostensiblement: dels enquestats, un 56% dels que tenen un Nokia el tenen en català, un 82% dels que tenen un Motorola i un 65% dels que tenen un Sony Ericsson.
L'acord amb la Generalitat preveu que els fabricants incloguin progressivament el català als menús i aplicacions dels terminals que es venen a Catalunya i també que l'utilitzin als manuals d'ús i les guies ràpides. Les operadores, per la seva banda, es comprometen a establir com a requisit d'homologació dels terminals la inclusió del català als menús i aplicacions, i a garantir que les comunicacions amb els abonats es puguin fer en català, d'acord amb el que estableix la llei de política lingüística.
Aquesta és la principal conclusió a què ha arribat Plataforma per la Llengua després de fer un estudi a través de tres enquestes i un treball de camp realitzats entre el setembre del 2007 i el gener del 2009.
L'estudi destaca, per exemple, que només un 13% dels usuaris afirmen que disposen del contracte en català i només un 41% les factures. La situació és més precària en els SMS i els correus electrònics enviats per les companyies. A més, el català no és present a les webs de Movistar ni d'Orange ni de Vodafone, tot i que aquesta sí que utilitza, per exemple, el romanès i l'àrab.
Per altra banda, l'estudi destaca que mentre que l'any 2007 només un 26% dels enquestats tenien el mòbil en català, al cap d'un any, a finals del 2008, eren un 44%. Fa un any un 31% dels enquestats que es van comprar un Nokia el tenien en català; un 12% dels que van adquirir un Motorola i un 4% dels que van optar per un Sony Ericsson. Al cap d'un any els percentatges havien augmentat ostensiblement: dels enquestats, un 56% dels que tenen un Nokia el tenen en català, un 82% dels que tenen un Motorola i un 65% dels que tenen un Sony Ericsson.
L'acord amb la Generalitat preveu que els fabricants incloguin progressivament el català als menús i aplicacions dels terminals que es venen a Catalunya i també que l'utilitzin als manuals d'ús i les guies ràpides. Les operadores, per la seva banda, es comprometen a establir com a requisit d'homologació dels terminals la inclusió del català als menús i aplicacions, i a garantir que les comunicacions amb els abonats es puguin fer en català, d'acord amb el que estableix la llei de política lingüística.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.