Societat

Controls policials per frenar l’augment de furts al Bicing

La Guàrdia Urbana demana el carnet d’abonat i el DNI als usuaris

L’augment de robatoris al Bicing està donant feina a la Guàrdia Urbana. Als controls rutinaris que els agents fan als vehicles que circulen pels carrers de Barcelona s’hi afegeixen els que han de fer als usuaris de les bicicletes municipals. Dos agents se situen a les terminals més concorregudes, aturen els ciclistes de forma aleatòria i els demanen el carnet d’abonat i les dades del DNI. La decisió de l’Ajuntament de perseguir els furts al Bicing es va començar a aplicar el mes de maig passat davant la xifra creixent de sostraccions, que el consistori situa ara en més de 400 bicicletes cada any. Les multes oscil·len entre els 750 euros i els 3.000 en cas de mal ús del vehicle i danys a tercers.

Segons fonts de la Guàrdia Urbana, les terminals al voltant de l’Arc del Triomf i les que hi ha als barris del Poblenou, el Besòs i Diagonal Mar són les que han notat un augment dels robatoris aquests últims mesos. Tot i que des que es va posar en funcionament el Bicing el març del 2007 s’hi han introduït moltes millores, entre les quals un ancoratge més sòlid, els lladres de Bicing també han perfeccionat la seva tècnica. Molts han substituït l’estrebada típica, que deixava fora de servei l’ancoratge i moltes vegades tota la terminal, pel tornavís. El perfil d’aquest peculiar usuari del Bicing és el d’un jove, majoritàriament home.

Des de l’Ajuntament es van justificar ahir els controls que fan d’aquest servei els agents de la Guàrdia Urbana. “El seguiment va començar el maig passat i es fa de forma aleatòria”, explicava el regidor de mobilitat, Francesc Narváez, que va recordar que actualment hi ha un parc de 6.000 bicicletes, que fan servir uns 35.000 usuaris.
Tot i que tant les xifres oficials de robatoris com les d’un ús indegut de la bicicleta –unes 240 a l’any– suposen una quantitat molt petita en comparació amb la utilització intensiva del servei de Bicing, el fet que cada bicicleta i el seu manteniment tingui un cost de 3.000 euros ha portat l’Ajuntament a filar prim a l’hora de perseguir els infractors. De fet, el servei s’ha encarit un 40% aquest mes de juliol, ja que ha passat dels 12 milions d’euros l’any als 16,7 milions. La raó de la pujada és la modificació del contracte amb la concessionària del servei, Clear Channel, malgrat les contínues queixes dels usuaris i dels grups de l’oposició per una gestió deficitària del servei.

I és que tot i les millores, les terminals continuen bloquejant-se i les bicicletes segueixen tenint problemes amb els frens, els canvis de marxes i els seients. Moltes han perdut el cavallet i el timbre. Tot i ser un servei que ha servit d’exemple a altres ciutats catalanes, espanyoles i europees, un estudi del RACC presentat la primavera passada alertava que tan sols el 33% de les bicicletes tenien un estat òptim i recomanava a l’Ajuntament millorar-ne el manteniment i conscienciar l’usuari sobre el bon ús del vehicle


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.