Societat
Renfe inverteix en dos anys el doble a Madrid que a Catalunya
Entre 2005 i 2006 les inversions de loperadora a Catalunya van ser només del 17,4%
A Rodalies plou sobre mullat. L’informe anual del ministeri de Foment, publicat fa només unes setmanes, constata que Renfe Operadora, que depèn del ministeri de Foment, va invertir el doble a Madrid que a Barcelona durant els anys 2005 i 2006. Els dos primers pressupostos redactats i executats pel govern de José Luis Rodríguez Zapatero han resultat almenys tan d’escassos com els de la majoria absoluta del PP, segons les dades publicades per l’Anuario estadístico del año 2006 del Ministerio de Fomento.
En aquest dos anys Madrid ha rebut de Renfe 63,2 milions d’euros, gairebé el 43% del valor de tots els contractes que va adjudicar l’operadora a tot l’Estat. Barcelona, amb una xarxa amb un quilometratge i una afluència de viatgers comparable als de la capital espanyola, es va quedar amb només 25 milions d’euros. Aquesta xifra representa un 17,4% del total estatal, un percentatge que està fins i tot per sota del 18,8% del PIB català respecte de l’espanyol.
2005, el punt d’inflexió
La baixa quantia de les inversions provinents de Renfe han coincidit pràcticament amb la davallada de la qualitat del servei que oferia l’operadora a Rodalies Barcelona. Si bé el deteriorament del material mòbil, les estacions i la infraestructura ja havia començat fa uns anys, no va ser fins al 2005 que es van començar a patir retards sistemàtics en el servei.
De fet, les xifres encara són més escandaloses si parlem únicament de les adjudicacions de l’any 2006. En plena crisi de Rodalies a l’àrea metropolitana de Barcelona, el ministeri, a través de Renfe Operadora, va invertir només vuit milions d’euros a Catalunya mentre que Madrid se’n va endur més de 56. La comunitat presidida per Esperanza Aguirre, amb un serveis de Rodalies molt més eficients que els catalans, es va endur el 78% del pressupost territorialitzable de Renfe Operadora.
Mostra de la manca d’inversió a Catalunya és que fins que no es va agreujar la crisi, el mes de setembre del 2005, Renfe amb prou feines havia adjudicat contractes per valor d’un milió i mig d’euros. Només quan la ministra va anunciar un pla urgent per intentar reconduir els retards al mes d’octubre es va fer una inversió relativament alta, 6 milions d’euros.
Aquests dos anys de rebaixa de les inversions a Catalunya coincideixen, com van explicar fa uns mesos a l’AVUI els sindicats de Renfe, amb una rebaixa del personal de manteniment de la companyia. Al març tant UGT com CGT van denunciar la reducció a quasi la meitat del personal i la van relacionar directament amb l’augment de les avaries i els retards. Segons els treballadors, el procés de privatització del manteniment de trens ha acabat comportant la supressió de molts llocs de treball.
El que les dades oficials de Foment tornen a posar de relleu és que el que s’acaba pressupostant té poc a veure amb els diners que al final s’inverteixen. Un informe de la Cambra de Contractistes recull que un 39 per cent dels projectes anunciats per Foment en els pressupostos de 2005 ni tan sols s’havien començat. En la mateixa línia, la Cambra de Comerç ha xifrat en diverses ocasions en menys d’un 80% l’execució de les obres pressupostades pel ministeri de Foment i les empreses que estan sota el seu paraigua.
En aquest dos anys Madrid ha rebut de Renfe 63,2 milions d’euros, gairebé el 43% del valor de tots els contractes que va adjudicar l’operadora a tot l’Estat. Barcelona, amb una xarxa amb un quilometratge i una afluència de viatgers comparable als de la capital espanyola, es va quedar amb només 25 milions d’euros. Aquesta xifra representa un 17,4% del total estatal, un percentatge que està fins i tot per sota del 18,8% del PIB català respecte de l’espanyol.
2005, el punt d’inflexió
La baixa quantia de les inversions provinents de Renfe han coincidit pràcticament amb la davallada de la qualitat del servei que oferia l’operadora a Rodalies Barcelona. Si bé el deteriorament del material mòbil, les estacions i la infraestructura ja havia començat fa uns anys, no va ser fins al 2005 que es van començar a patir retards sistemàtics en el servei.
De fet, les xifres encara són més escandaloses si parlem únicament de les adjudicacions de l’any 2006. En plena crisi de Rodalies a l’àrea metropolitana de Barcelona, el ministeri, a través de Renfe Operadora, va invertir només vuit milions d’euros a Catalunya mentre que Madrid se’n va endur més de 56. La comunitat presidida per Esperanza Aguirre, amb un serveis de Rodalies molt més eficients que els catalans, es va endur el 78% del pressupost territorialitzable de Renfe Operadora.
Mostra de la manca d’inversió a Catalunya és que fins que no es va agreujar la crisi, el mes de setembre del 2005, Renfe amb prou feines havia adjudicat contractes per valor d’un milió i mig d’euros. Només quan la ministra va anunciar un pla urgent per intentar reconduir els retards al mes d’octubre es va fer una inversió relativament alta, 6 milions d’euros.
Aquests dos anys de rebaixa de les inversions a Catalunya coincideixen, com van explicar fa uns mesos a l’AVUI els sindicats de Renfe, amb una rebaixa del personal de manteniment de la companyia. Al març tant UGT com CGT van denunciar la reducció a quasi la meitat del personal i la van relacionar directament amb l’augment de les avaries i els retards. Segons els treballadors, el procés de privatització del manteniment de trens ha acabat comportant la supressió de molts llocs de treball.
El que les dades oficials de Foment tornen a posar de relleu és que el que s’acaba pressupostant té poc a veure amb els diners que al final s’inverteixen. Un informe de la Cambra de Contractistes recull que un 39 per cent dels projectes anunciats per Foment en els pressupostos de 2005 ni tan sols s’havien començat. En la mateixa línia, la Cambra de Comerç ha xifrat en diverses ocasions en menys d’un 80% l’execució de les obres pressupostades pel ministeri de Foment i les empreses que estan sota el seu paraigua.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.