Societat

salut

Cada classe té dos nens amb trastorns d'aprenentatge

El diagnòstic precoç és clau per poder afrontar aquestes patologies i prevenir un possible fracàs escolar

La majoria dels problemes són casos de dislèxia i alumnes amb hiperactivitat

Uns 57.000 alumnes catalans que han iniciat el curs 2010-2011 pateixen trastorns en l'aprenentatge, xifra que equival a almenys dos infants per aula o a un 8% del total d'estudiants. La dislèxia, que afecta entre un 5 i un 17% de la població infantil, i el trastorn de dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), que pateixen entre un 8 i un 12% dels nens, són els més diagnosticats, segons l'informe L'aprenentatge en la infància i l'adolescència. Claus per evitar el fracàs escolar, elaborat per l'Observatori de la Infància i l'Adolescència Faros, impulsat per l'hospital materno-infantil de Sant Joan de Déu.

Altres trastorns detectats en menor percentatge son la discalcúlia (dificultat per a l'aprenentatge del càlcul), dificultats en l'aprenentatge no verbal (problemes per a la coordinació motriu i integració visioespacial) o en el desenvolupament del llenguatge. Els experts consideren que si un alumne de 8 anys no ha aconseguit el nivell esperat de lectura, escriptura, càlcul i/o capacitat d'atenció, pot tenir un problema del qual s'ha de tractar. Per aquest motiu, un diagnòstic precoç “és fonamental per evitar el fracàs escolar i altres problemes emocionals secundaris, com ara depressió, ansietat o ser víctimes de l'assetjament escolar”, segons explica la neuròloga infantil i coordinadora de l'estudi, la doctora Anna Sans.

Coordinar esforços

En el tractament d'aquests trastorns és molt important la feina conjunta entre els metges, les famílies, els serveis socials i sobretot els centres educatius i els professors. Es considera necessari que s'estableixin “uns protocols de detecció dels trastorns i d'altres que facilitin l'actuació dels mestres, ja que ara no estan recolzats per cap sistema i no tenen cap suport per dur-los a terme”, diu Sans.

Els nens que pateixen aquests trastorns “poden tenir una intel·ligència igual que els altres, però se'ls ha de facilitar les coses donant-los un tracte individualitzat des de l'escola, i això és el que tenim molt malament aquí”, afegeix Sans. Així, els autors de l'informe també demanen que es revisi el currículum educatiu “enfortint la lectura, la llengua estrangera, el càlcul, la música i les competències digitals” i que es flexibilitzi i s'adapti al trastorn que pateixi cada alumne, segons indica el professor de la Facultat de Ciències de l'Educació, Enric Roca.

“Es tracta d'educar en la diversitat, però entesa la diversitat no com el país de procedència o el color de la pell, sinó tenint en compte les habilitats de cada un”, conclou Sans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.