Societat

El nou túnel de Viella obre demà amb 2 anys de retard respecte a la previsió inicial

El Ministeri de Foment té previst obrir demà el nou túnel de Viella (Vall d'Aran) després de dos mesos d'incertesa, primer per la sorpresa de reduir a dos els tres carrils, que la ministra Magdalena Álvarez (PSOE) va corregir per mantenir els tres previstos, i després per la incògnita sobre l'obertura, que finalment no va arribar abans que comencés la temporada de neu, com havia demanat el sector turístic i el Consell General d'Aran. Baqueira Beret va obrir les seves pistes dissabte.

Des del març del 2002
Va ser el popular Francisco Álvarez Cascos qui va posar la primera pedra el mes de març del 2002 amb la previsió que les obres costessin 128 milions d'euros i estiguessin acabades en tres anys. El projecte, de més de cinc quilòmetres de longitud, va ser adjudicat a una unió temporal d'empreses formada per OHL, Copcisa i Comsa.

En relació als problemes que han tingut les obres, els aranesos recorden el segon diumenge de febrer d'aquest any, quan es va enfonsar la boca nord del túnel i la vall va quedar comunicada amb la resta de Catalunya únicament pel port de la Bonaigua. Nevava amb intensitat i durant algunes hores ningú es va atrevir a travessar el port, tot i que no estava tancat. El túnel es va reobrir el divendres següent.

Mentre durava el temporal de neu, el túnel va provocar una tempesta política entre el llavors síndic, Carlos Barrera (CDA), i el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, a més d'una infinitat de queixes del sector turístic perquè l'enfonsament va provocar innombrables anul·lacions de reserves hoteleres en una campanya que havia estat fluixa per la falta de neu.
El nou túnel s'anomena Joan Carles I i serà paral·lel al vell, que servirà per al transport de mercaderies perilloses i com a galeria d'evacuació i que porta el nom de l'avi del monarca, Alfons XIII, a qui els aranesos van demanar el túnel el 1924. Es va inaugurar el 1948 després de més de 22 anys d'obres. El 2000, un estudi del RACC deia d'aquest que era el túnel més insegur d'Europa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.