l'entrevista
“Recuperem el paper de les educadores anònimes”
El món de l'educació no està mancat de noms propis femenins: Dolors Monserdà, Rosa Sensat, Francesca Bonnemaison, Carme Karr, Leonor Serrano... De qui s'oblida la història?
De moltíssimes dones que han treballat individualment o col·lectivament en les poblacions del nostre territori, dins de l'escola però també fora, en espais com fàbriques i ateneus i en àmbits diversos com l'escoltisme, l'excursionisme, l'esplai, les biblioteques, les colònies... La important i desconeguda tasca realitzada per aquestes educadores anònimes és el que es pretén presentar i reivindicar en les jornades (Marta Figueras).
Sembla un propòsit ben encaminat des del moment que es donaran a conèixer 30 comunicacions elaborades per investigadors d'arreu de l'Estat. Això fa pensar que s'està generant una important tasca de recerca sobre el paper de les dones en l'educació?
Sí, és veritat que en els darrers anys han anat sorgint, a diferent nivell, grups de treball relacionats amb la recuperació de la memòria històrica de les dones. Però queda molt camí per recórrer perquè el desequilibri encara és gran i en el terreny educatiu falta posar en la història del país els noms i les experiències de dones que van treballar tant o més bé que els homes i que no tenen el just reconeixement. Només cal mirar les biografies publicades per adonar-nos que predominen les dedicades als pedagogs quan, de fet, són moltes més les dones que treballen en l'àmbit educatiu i escolar. D'altra banda, a més de les comunicacions també cal destacar les conferències obertes al públic a càrrec d'investigadores de la talla de Neus Real, Esther Cortada i Mary Nash (Salomó Marquès).
Quina aportació farà a les jornades el documental La memòria de l'escola franquista dirigit per Jesús Gutiérrez i Toni Herrero i realitzat per setze noies que són alumnes de l'Institut Montsacopa?
És una obra extraordinària que té una enorme dimensió divulgativa i que demostra que des de l'àmbit de l'ESO o de batxillerat es pot obrir les portes de la recerca amb molta dignitat i competència. Com explica Jesús Gutiérrez, mitjançant diverses entrevistes a sis avis –tres homes i tres dones– s'ha aconseguit documentar el període fosc del franquisme i a mi em sembla especialment interessant tenir en compte, com a mètode d'aprenentatge, el patrimoni oral, les vivències i reflexions de les persones grans. L'establiment d'aquest contacte intergeneracional és una de les virtuts de la recuperació de la memòria històrica (Marquès).
A què atribuïu el manteniment de la desigualtat de gènere en molts aspectes i especialment pel que fa a la promoció professional malgrat el més alt nivell de qualificació de les dones?
Encara hi ha sectors molt conservadors, fins i tot entre el jovent, que no estan per la igualtat efectiva de drets i deures entre tots els ciutadans del país. L' escola mixta ajuda a anar forjant una societat més igualitària però també és responsabilitat de la família i d'altres instàncies educadores; a més, encara hi ha centres, com els de l'Opus, que defensen la separació de sexes i jo diria que a la pràctica també de classes socials (Marquès)
I en aquesta mateixa línia hi afegiria que és la societat la que s'ha d'educar en valors més equitatius perquè és inadmissible la discriminació encara existent entre homes i dones en l'àmbit de feina i de retribució. Una dona està tan ben preparada per ocupar un alt càrrec com un home i per tant no s'hauria de tractar d'un fet excepcional (Figueras).
Enllaços relacionats
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 16-11-2010, Pàgina 25
- El Punt. Barcelona 16-11-2010, Pàgina 25
- El Punt. Camp de Tarragona 16-11-2010, Pàgina 25
- El Punt. Comarques Gironines 16-11-2010, Pàgina 29
- El Punt. Penedès 16-11-2010, Pàgina 25
- El Punt. Maresme 16-11-2010, Pàgina 25
- El Punt. Vallès Occidental 16-11-2010, Pàgina 25