Societat

Rebutgen una urgència mèdica a Alcoi per expressar-se en català

Un home, de 80 anys, analfabet i amb escàs domina del castellà, va demanar atenció per a una dona en “un cas de vida o mort”

Un metge d'urgències d'Alcoi va rebutjar atendre una pacient perquè l'home que va alertar del seu estat a través del número 112 s'expressava únicament en valencià [català], segons una queixa presentada davant el síndic de greuges pel mateix afectat i recollida pel portal Valencianisme.com.

L'home, de 80 anys i analfabet, quan va explicar els símptomes al facultatiu, aquest últim el va interrompre tot instant-lo a expressar-se en castellà. Però com que l'ancià només dominava la seua llengua materna, el metge es va negar a atendre la dona amb el pretext que tenia l'“obligació” d'utilitzar l'espanyol i la va derivar al centre de salut La Fàbrica, tot i que es tractava d'un cas de “vida o mort”, segons el denunciant.

Però els problemes per a l'ancià no van acabar ací. El zelador del centre La Fàbrica, que havia d'enviar-li una ambulància, va retardar l'operació vora trenta minuts perquè tampoc entenia el valencià i es va mostrar incapaç de desxifrar telefònicament el número del DNI de la pacient.

No obstant això, el síndic de greuges no ha pogut constatar “la realitat dels fets denunciats”, atés que des de l'Agència Valenciana de Salut no tenen constància de cap sol·licitud d'atenció sanitària amb les dades de la dona. “El volum diari de persones que són ateses ho complica extraordinàriament. No obstant això, reiterem les disculpes a la Sra. [...] pel que succeïx”, van justificar des de l'Agència.

Amb tot, el síndic, en la seua resolució, subratlla el dret de qualsevol persona a ser atesa en valencià. “És inqüestionable, i així ho reconeix la mateixa administració afectada, el dret que assistia al promotor de la queixa d'expressar-se en valencià i de ser atés, sense que es produïra cap forma de discriminació per utilitzar eixa llengua ni cap exigència de traducció”, s'hi pot llegir.

Igualment, el síndic “recorda” a la conselleria de Sanitat valenciana “l'obligació de garantir que, en els servicis públics directament dependents de l'Administració pública, tinguen el suficient coneixement de valencià per a atendre amb normalitat el servici que tenen encomanat, de manera que no es produïsca cap discriminació ni exigència de traducció”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.