Escapades

Molt més que moda

És cert que Milà és l'epicentre de la moda, el disseny i els negocis a Itàlia. Però els que la visiten només per això s'equivoquen

Exer­cint amb excel·lència el seu paper de capi­tal de la moda ita­li­ana, de la stra­va­ganza i la finezza, Milà s'ha con­ver­tit en la terra del luxe i el dis­seny, on cele­bri­tats com Armani, Dolce & Gab­bana, Prada, Ver­sace o Mosc­hino han ins­tal·lat els seus quar­ters per donar a conèixer la seva cre­a­ti­vi­tat.

La ciu­tat llom­barda, que encara desprèn un cert espe­rit pro­vincià, és la capi­tal econòmica del país i cen­tre de la indústria i el comerç italià. No té dot­ze­nes de mera­ve­lles per quilòmetre qua­drat com Roma ni tam­poc la màgica decadència de Nàpols, però pot pre­su­mir de la seva pròpia set­mana de la moda; de la pro­gra­mació operística de La Scala; de les riva­li­tats del Milan i l'Inter, dos dels grans equips de fut­bol d'Europa; del Gran Premi d'Itàlia de Fórmula 1, i d'una excel·lent gas­tro­no­mia per a totes les but­xa­ques. A més, és el paradís per als amants del shop­ping i per als que es con­for­men a con­tem­plar des de fora els apa­ra­dors de les millors bou­ti­ques que omplen de gla­mur el famós Qua­dri­la­tero della moda, for­mat pels car­rers Monte Napo­le­one, Via della Spiga, Via Man­zoni i Via del Gesú. A tot això s'uneix el fet que Milà s'ha con­ver­tit, a més, en una de les apos­tes més for­tes de les aerolínies per fer esca­pa­des urba­nes a baix cost.

Punt de par­tida: el Duomo

L'ori­gen de qual­se­vol recor­re­gut per Milà és la plaça del Duomo, la seva cate­dral. En els seus qua­tre punts car­di­nals hi ha joies arqui­tectòniques que merei­xen una visita. Al sud s'aixeca, omni­pre­sent, el Duomo, la cate­dral gòtica més gran del món i la ter­cera d'Europa en qual­se­vol estil arqui­tectònic. Una reco­ma­nació per al visi­tant: pujar fins a les seves ter­ras­ses, de 8.000 m² de superfície, des d'on es pot con­tem­plar una impres­si­o­nant vista de la ciu­tat i obser­var de prop el bosc d'escul­tu­res, pina­cles i capi­tells que la coro­nen.

Símbol del Renai­xe­ment italià

Al nord, Via Dante porta el visi­tant a des­co­brir el Milà renai­xen­tista fins al Cas­te­llo Sfor­zesco, una antiga for­ta­lesa que guarda en el seu pati d'armes joies com l'última escul­tura de Miquel Àngel, la Pietà Ron­da­nini, i manus­crits de Leo­nardo da Vinci. Pre­ci­sa­ment Da Vinci va tre­ba­llar per al poderós duc de Milà Ludo­vico Sforza i va lle­gar a la ciu­tat obres com L'últim sopar, que es pot visi­tar a l'església de Santa Maria delle Gra­zie, a la plaça del mateix nom (cal reser­var prèvia­ment l'entrada).

A la dreta de la façana del Duomo s'alça majestuós el Palazzo Reale, que va ser durant molts segles seu del govern de la ciu­tat i actu­al­ment un impor­tant cen­tre cul­tu­ral, amb mos­tres i expo­si­ci­ons.

Les artèries de la moda

La ruta obliga a cre­uar, al nord de la plaça del Duomo, el llin­dar de l'arc que pre­si­deix la gale­ria Vit­to­rio Ema­nu­ele II, for­mada per qua­tre bran­ques i una cúpula, amb teu­lada de vidre i acer –una de les pri­me­res cons­truc­ci­ons d'aquest tipus fetes a Itàlia–, on la vista es perd con­tem­plant els apa­ra­dors de les seves boti­gues ele­gants o pre­nent un capuc­cino en un dels cafès més tra­di­ci­o­nals de la ciu­tat.

També els bai­xos de la plaça del Duomo guar­den secrets: aquí es troba l'ofi­cina prin­ci­pal de venda d'entra­des del Tea­tro alla Scala, a la qual s'acce­deix per les esca­les de la parada del metro. La Scala és el tea­tre d'òpera més gran del món, el tem­ple de la lírica ita­li­ana i mun­dial, esce­nari de les repre­sen­ta­ci­ons memo­ra­bles de Giu­seppe Verdi, Gia­como Puc­cini, Gio­acc­hino Ros­sini, Gae­tano Doni­zetti i Vin­cenzo Bellini.

PER ARRIBAR-HI

Situació. Es troba al nord d'Itàlia, a la plana de Llombardia.
Transports. Té 2 aeroports: Malpensa i Linate, a més de tres línies de metro i tramvia.

DADES D'INTERÈS

Il Duomo. Horari: de 7 a 19 h. Visites a la teulada: de 9 a 16.45 h (hivern) i de 9 a 17 h (estiu). www.duomomilano.it
Castello Sforzesco. Horari: de 9 a 17.30 h. Dilluns tancat.
Palazzo Reale. Piazza del Duomo, 12. www.comune.milano.it
Teatro alla Scala. Piazza della Scala, 2. Reserves: 02 88792473. www.teatroallascala.org
Cenacolo Vinciano. Horari: de dimarts a diumenge de 8.15 a 18.45. Reserva al tel. 02 89421146. www.cenacolovinciano.org

Cafè i aperitiu

A Milà hi ha costums que no poden faltar: el cafè i l'aperitiu. Per fer-ho, hi ha multitud de propostes. Les més clàssiques, al voltant de la plaça del Duomo, i les de més caràcter, al barri de Brera, un dels que tenen més encant de la ciutat.

Al cim de la ciutat

Les terrasses de la catedral, a les quals s'arriba després de pujar 201 escalons, ofereixen una vista impressionant de la ciutat, a més de la possibilitat d'admirar magnífics arcs, 135 pinacles i 180 estàtues.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.