Societat

Un nou mapa bàsic europeu trencarà l'Espanya radial

La UE farà un rànquing dels grans projectes d'infraestructures per forçar els estats a complir-los

L'ordenació tindrà en compte el valor afegit dels projectes i afavoriria el corredor mediterrani

Bones perspectives per al corredor mediterrani ferroviari. La Unió Europea no tan sols té molt coll avall la seva inclusió en la xarxa transeuropea, que li donaria dret a rebre fons comunitaris, sinó que fins i tot es planteja fer obligatòria l'obra per al govern espanyol. Això, si més no, assegura l'eurodiputat Ramon Tremosa (CiU), que ha avançat la intenció de la Comissió Europea de redactar un rànquing dels projectes d'infraestructures prioritaris, ordenant-los pel seu valor afegit, per dissenyar a partir d'aquí una xarxa bàsica d'interès continental que sigui “de construcció obligatòria” per als estats membres. És a dir, que per primer cop hi hauria una planificació pròpia i paneuropea, i no una simple suma de les propostes estatals, com fins ara. “La Comissió vetlla per l'interès europeu, i aquesta és la nostra força i una molt bona notícia per als interessos catalans”, exposa Tremosa, que creu que això pot trencar definitivament la secular visió de l'Espanya radial. “De la mateixa manera que el Banc Mundial als anys seixanta va condicionar els ajuts a Franco al fet que la primera autopista fos per l'eix mediterrani, ara podria passar el mateix”, exemplifica. “Interessa que la xarxa bàsica estigui gestionada a escala europea, i hi pugui circular tothom, no sols companyies estatals, sinó també operadors ferroviaris privats”, afegeix el president del lobby Ferrmed, Joan Amorós.

L'origen de tot plegat es pot buscar en la creixent preocupació als països del nord sobre l'ús que l'Estat espanyol ha donat als fons de cohesió, amb moltes grans obres de dubtosa eficiència i rendibilitat, per a les quals així podrien tallar l'aixeta per tal que es prioritzés en canvi les que presentin una millor anàlisi cost-benefici. I aquest seria el cas, és clar, del corredor mediterrani, un eix que, explica l'eurodiputat, defensen també les grans multinacionals globals del tràfic marítim i les infraestructures. “Mai els catalans havíem tingut aquestes dues grans complicitats, els mapes del segle XXI ens van molt a favor”, sentencia. Les crítiques que en un acte recent va dedicar l'eurodiputada socialista aragonesa Inés Ayala al comissari europeu de Transports, Siim Kallas, pel seu abandó de la travessia central pirenaica –el projecte que, des del 2003, figura en la xarxa transeuropea a petició del govern espanyol, i que ara competeix pels mateixos fons amb l'eix mediterrani
i l'atlàntic– són per a Tremosa un altre “bon senyal” de la decisió final.

L'aprovació, prevista per aquest juny, del nou mapa ferroviari europeu, s'ajornarà, això sí, “fins al setembre o l'octubre”, segons
l'eurodiputat, que ho atribueix als “interessos del
govern espanyol, que està presentant moltes al·legacions per guanyar temps amb vista a un possible avançament electoral, que li eviti el dilema d'haver
de decidir per un eix”.
Tremosa ja va denunciar
al març el boicot de Foment a la visita a Catalunya d'un grup d'experts
europeus, i lamenta el “doble joc” del ministeri.

LA DATA

2011
Fins al setembre o l'octubre
s'ajornarà l'anunci oficial de la renovada xarxa transeuropea de transports.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.