Transports
Els canvis a Rodalies
Danys col·laterals de la nova línia R8
Veïns de Cerdanyola, Montcada i Rubí es queixen de l'escapçament de l'R7 en benefici de l'eix ferroviari Martorell-Granollers
La falta d'inversió impedeix fer intercanviadors per connectar amb Sabadell i Terrassa
que s'hi desplacen amb Renfe diuen que els nous horaris els faran fer tard
En espera que arribin les inversions promeses de Foment a la xarxa ferroviària, la Generalitat fa el que bonament pot per millorar el servei de Rodalies. Des de diumenge passat, el govern i Renfe han posat en marxa una nova línia, l'R8, que, per primer cop, connecta el Baix Llobregat amb el Vallès sense passar per Barcelona. D'entrada, tot semblen avantatges: els estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona de Martorell i Granollers, per exemple, es plantaran a la universitat en un tres i no res, es descongestionarà el trànsit ferroviari al centre de Barcelona i, segons els responsables del govern i de Renfe, es guanyaran usuaris per al transport públic que fins ara es desplaçaven en cotxe.
Però, tal com acostuma a passar quan es fan les coses amb pocs recursos, s'ha despullat un sant per vestir-ne un altre. I, si no, que ho demanin als veïns de Cerdanyola del Vallès, d'algunes zones de Montcada o a estudiants de la UAB que no viuen ni al Vallès ni al Baix Llobregat. Tots ells han sortit perdent amb l'escapçament de la línia R7, que només va de la UAB a Sant Andreu Arenal.
L'Esther López és una de les damnificades de la posada en marxa de la línia R8. Viu en un pis d'estudiants de Cerdanyola del Vallès i, fins ara, tenia dues línies de tren per anar a la UAB –on estudia a la tarda– i dues per anar a Barcelona –on treballa al matí– sense haver de fer cap transbord. Amb la retallada de la línia R7, per anar al centre de Barcelona només li queda l'opció de l'R4 (i creuar els dits perquè sigui puntual), l'R7 (fent transbord al Clot), l'autobús o, si no, desplaçar-se fins a la universitat per agafar els Ferrocarrils de la Generalitat.
En una situació semblant es troba la Natàlia Carranza, que viu a Tiana (Maresme). Fins diumenge es podia plantar a classe agafant només dos trens: un fins a Arc de Triomf i un altre fins a la UAB. Ara ha d'agafar el metro des d'Arc de Triomf fins a Sant Andreu Arenal i, allà, un altre fins a la universitat. També té l'opció, és clar, d'arribar a la facultat agafant a la plaça de Catalunya els Ferrocarrils de la Generalitat, que, segons coincideixen a dir els estudiants, són més fiables que la Renfe.
Però no només els universitaris del centre de Barcelona i del Maresme tenen motius per queixar-se de la irrupció de l'R8. Els privilegiats estudiants del Vallès i el Baix Llobregat hauran de plantar-se a la UAB una hora abans que comenci la primera classe del matí o de la tarda o bé exposar-se a arribar tard a classe, ja que els trens de la novíssima línia arriben a l'estació universitària pocs minuts abans de l'inici de les classes. “Si no tens la sort que Renfe sigui puntual i l'autobús llançadora passi just després de l'arribada del tren, no arribes a l'hora”, sentencia l'Esther.
També alguns veïns de Montcada han sortit perdent amb els canvis a Rodalies i l'Ajuntament de Rubí ja s'ha queixat de les “conseqüències negatives” de l'escapçament de l'R7. “A l'estació de Montcada-Santa Maria hi ha molta gent indignada perquè han perdut freqüències per arribar a Barcelona”, explica la Núria Trias.
Els usuaris del tren coincideixen a denunciar que la posada en marxa de la nova línia no cobreix, ni de bon tros, les necessitats de mobilitat de la població. L'associació Promoció del Transport Públic (PTP) ha denunciat els darrers dies “l'oportunitat perduda” de donar accés a l'R8 al mig milió de persones de Sabadell, Terrassa i la seva àrea perquè no hi ha finançament per construir intercanviadors i, en canvi, es fan “inversions faraòniques en aeroports i línies d'AVE ruïnoses”.