Societat

200 morts a les carreteres

Catalunya rebaixa un 18% els morts i ferits greus en accidents

S'assoleix en un any l'objectiu triennal

L'augment del 25% de la sinistralitat dels motoristes durant bona part de l'any enfosqueix la reducció

Cata­lu­nya ha tan­cat l'any 2011 amb un objec­tiu més que asso­lit: la rebaixa de l'acci­den­ta­li­tat del trànsit a les car­re­te­res. La reducció rècord ha permès tan­car l'any amb 200 vícti­mes mor­tals, amb un des­cens del 18% res­pecte de l'any 2010. Només l'aug­ment dels acci­dents greus amb moto­ris­tes impli­cats entela aquest balanç de trànsit, tot i que durant el quart tri­mes­tre de l'any el Ser­vei Català del Trànsit (SCT) hi ha posat fil a l'agu­lla i ha acon­se­guit atu­rar la sag­nia. En poc més d'una dècada, s'haurà reduït a un terç els morts a la car­re­tera, ja que el mil·lenni va començar amb sis-cen­tes vícti­mes l'any.

L'objec­tiu dels pri­mers tres anys d'aquesta dècada era rebai­xar una xifres ja prou bai­xes, però aquest 18% s'haurà asso­lit en només un any. Diver­sos fac­tors hi inter­ve­nen: d'entrada la menor cir­cu­lació, ja que la crisi ha fet reduir el trànsit en un 3%, els radars i límits de velo­ci­tat, els con­trols i duresa con­tra l'alco­holèmia i la major cons­ci­en­ci­ació, sobre­tot entre els joves.

Totes les fran­ges d'edat, tipo­lo­gies de vehi­cle i de car­re­tera, dies de la set­mana, hora­ris i tipus de col·lisi­ons par­ti­ci­pen de la rebaixa. Per demar­ca­ci­ons, Tar­ra­gona lidera la reducció, amb un 31%. Bar­ce­lona queda més curta, amb només un 9% de millora en mor­ta­li­tat i ferits greus. Girona i Lleida man­te­nen la mit­jana, amb un 15% i un 19%, res­pec­ti­va­ment.

L'excepció són les motos i moto­ci­cle­tes. Els acci­dents de motos de gran cilin­drada, sobre­tot, van dis­pa­rar-se durant el pri­mer semes­tre del 2011. La cam­pa­nya de cons­ci­en­ci­ació específica entre els moto­ris­tes i els con­trols en algu­nes car­re­te­res amb revolts on s'acos­tu­men a con­cen­trar con­duc­tors joves amb ganes de donar gas han permès atu­rar la sag­nia durant l'últim tri­mes­tre de l'any. Un de cada qua­tre morts a la car­re­tera anava en moto. L'aug­ment de la sinis­tra­li­tat sobre dues rodes ha estat del 25%. El per­fil del moto­rista dam­ni­fi­cat és un home de 31 a 40 anys. Per això les cam­pa­nyes con­tra els acci­dents seran encara més específiques envers els usu­a­ris.

El con­se­ller d'Inte­rior, Felip Puig, va pre­sen­tar ahir el balanç jun­ta­ment amb el direc­tor del Ser­vei Català del Trànsit (SCT), Joan Are­gio. Puig va recor­dar la poca fia­bi­li­tat dels mals augu­ris amb què es va cri­ti­car la seva decisió d'eli­mi­nar el límit dels 80 km/h a l'àrea metro­po­li­tana, i ins­tal·lar-hi la velo­ci­tat vari­a­ble. Mal­grat tot, Puig va pre­fe­rir des­ta­car “l'èxit de país i el com­promís col·lec­tiu” que posen de mani­fest les dades.

Amb aquest objec­tiu del tri­enni acom­plert, el SCT no es plan­teja encara refer les fites a asso­lir en l'àmbit de segu­re­tat viària. “Hem de ser pru­dents”, va avançar el con­se­ller, no fos cas que “tin­guem qual­se­vol repunt en aquest 2012”, va cloure.

LA XIFRA

19
per cent ha baixat l'accidentalitat en la franja horària de nit, la més mortal a la carretera.

LA FRASE

Administrarem els bons resultats de trànsit amb prudència
Felip Puig
conseller de l'interior

Més controls de tram com el del túnel de Vielha

L'experiència en el control del túnel de Vielha farà que enguany s'instal·lin 4 controls de tram més. S'hi calcula la velocitat mitjana i si és superior a la permesa, multa.

C-58:

Sabadell-Badia. 5,5 km

C-65:

Entre Cassà de la Selva i Llagostera. 5 km.

C-14:

D'Alcover a la Riba. 6 km
N-340:
D'Amposta a Sant Carles de la Ràpita. 4,6 km.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.