Llagostera fa un mapa digital de 332 masies per a ús policial
S'han gravat les coordenades a través de Google Maps
Només el podran fer servir la policia local i serveis d'emergències com ara la Creu Roja, els Mossos i les ADF
Els agents guanyaran quinze minuts de mitjana en cada actuació
La idea va sorgir en el marc
d'un procés participatiu
L'Ajuntament de Llagostera, en coordinació amb la policia municipal, ha treballat la geolocalització de 332 masies i cases rurals del terme municipal. Es tracta en concret de relacionar les coordenades de totes aquestes edificacions del disseminat de Llagostera. L'objectiu és facilitar la tasca de la policia municipal en un primer terme i, d'altra banda, dels serveis d'emergències alhora de moure's i de localitzar les cases en els 76,61 quilòmetres quadrats que té el municipi —71,87 dels quals són sòl rústic, fora del nucli urbà.
Eina a baix cost
Fins ara, cada vegada que la policia havia d'anar a una casa o masia fora del nucli urbà, havia de passar abans per la comissaria per consultar el mapa en el qual hi ha senyalitzats els més de 330 habitatges i construccions: “El procediment feia perdre molt temps, sobretot si tenim en compte que, a vegades, les trucades són per una emergència”, explica el regidor responsable de noves tecnologies, Sergi Miquel. El consistori i la policia preveuen que els agents guanyaran uns quinze minuts de mitjana en cada actuació.
Un altre dels avantatges de la base de dades, segons el regidor, és el baix cost que ha suposat l'eina: uns 1.500 euros. S'ha fet servir l'aplicació Google Maps per crear un mapa amb totes les cases ubicades i la ruta per arribar-hi des del punt on es trobi la patrulla de la policia, a través del navegador de la mateixa aplicació de Google. Per usar el sistema, els agents que patrullin portaran una tauleta digital.
El mapa no és de lliure accés per a tots els ciutadans, sinó que està protegit amb contrasenya per evitar que se'n faci un ús indegut. Tot i que la base de dades s'ha creat per facilitar la feina a la policia municipal, la intenció és facilitar l'eina a altres serveis, com per exemple la Creu Roja, els Mossos d'Esquadra, els bombers i les ADF: “La finalitat és que els serveis d'emergència puguin arribar als llocs tan aviat com sigui possible”, explica Miquel.
Els propietaris de les cases i masies seran informats per carta de l'existència del nou sistema a fi d'actualitzar o disposar de més dades que puguin ser d'utilitat a l'hora de dur a terme les actuacions que en cada moment pertoquin, segons les circumstàncies.
Participació ciutadana
Una eina bàsica per a la geolocalització de les 332 masies i cases rurals ha estat el catàleg de masies elaborat pel consistori i aprovat fa pocs mesos pel ple municipal. Tot i que l'aprovació és definitiva, està pendent d'un text refós sol·licitat per Urbanisme. En el catàleg consten 238 masies i cases rurals en sòl rústic al terme municipal de Llagostera, de les quals quinze es troben en estat ruïnós. La idea de fer el mapa digital per a ús policial de les masies va sorgir durant l'elaboració del programa electoral del grup municipal de CiU, que posteriorment va guanyar les eleccions. Va ser una proposta de l'ADF, dins del marc d'un procés participatiu obert entre els ciutadans i les entitats. El desenvolupament de l'eina s'ha fet sense tenir constància de cap experiència prèvia en altres municipis que pogués servir de referent.
Més enllà d'aquests intents de millora de l'efectivitat dels cossos de seguretat a l'hora de respondre a les demandes dels ciutadans, el consistori, com altres ajuntaments gironins, ha dut a terme últimament reunions amb els veïns per assessorar-los sobre les mesures de seguretat a la llar. Són, bàsicament, instruccions per “fomentar la cultura de la prevenció a través dels consells dels cossos de seguretat”, en paraules de l'alcalde de Llagostera, Fermí Santamaria.
Pel que fa a la introducció de les noves tecnologies en la gestió i administració local, des de fa mesos els veïns de Llagostera poden fer tràmits en línia com ara la presentació d'instàncies, enviar queixes i suggeriments i demanar la recollida de trastos vells. També s'han digitalitzat més de 30.000 documents de l'arxiu municipal. D'altra banda, el consistori ha demanat l'e-Notum. Es tracta d'un servei per emetre notificacions i comunicacions per mitjans electrònics amb totes les garanties jurídiques. De fet, el sistema ja s'ha donat d'alta i només falta que se'n faci l'activació.
LA XIFRA
Càmeres a Girona per als pàrquings de temps limitat
Jordi NadalDins del projecte de millora de l'ordenança municipal de circulació, l'Ajuntament de Girona es proposa impulsar la introducció de les noves tecnologies en el control dels aparcaments en espais d'estacionament limitat. De fet, les primeres passes d'aquest projecte ja estan en fase de proves. A l'avinguda Pericot de Girona s'ha fet un aparcament Aparca i Compra.
Es tracta d'una plaça de pàrquing que els particulars poden fer servir durant deu minuts. Un cop testat l'ús que en fan els usuaris, s'instal·larà una càmera que controlarà l'hora d'entrada i sortida de cada vehicle. La intenció és estendre aquestes places d'aparcament ràpid a altres sectors comercials de la ciutat i, en una fase posterior, al control de les zones de càrrega i descàrrega, en aquest cas per a vehicles comercials. El sistema informàtic que gestiona aquest control és el mateix que el de la càmera de vigilància dels vehicles que entren al Barri Vell de Girona i que, segons el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, s'ha mostrat “molt efectiu”. De fet, en els dos mesos que ha estat en funcionament, dins del període comprès entre el desembre passat i el mes que tot just acabem, s'han posat 660 multes per infraccions comeses, gràcies a la càmera. També ha permès actualitzar la base de dades municipal de les persones que tenen permís per accedir al Barri Vell de la ciutat. El mateix sistema permetrà també la instal·lació de càmeres als semàfors per fotografiar els vehicles que es passin un semàfor en vermell. Alcalà circumscriu aquesta mesura dins del pla de seguretat viària per reduir la sinistralitat.
Ja en l'inici del mandat, l'equip de govern incloïa en el seu programa electoral la introducció de les noves tecnologies per facilitar l'aparcament a la ciutat. Una de les idees era usar les eines tecnològiques per localitzar els aparcaments buits, i evitar així tant la pèrdua de temps dels conductors com les acumulacions innecessàries de trànsit.
PDA i tauletes per posar multes
A través de Xaloc, ja hi ha set municipis –i aviat se n'afegiran tres més– que usen dispositius PDA per posar multes per infraccions de trànsit. Són Salt, Camprodon, Ribes de Freser, Roses, Llagostera, Llançà i la Jonquera. I els que s'hi afegiran els pròxims mesos són Sant Feliu de Guíxols, Torroella de Montgrí i Figueres. El sistema documenta la infracció amb fotos, evita errors en les matrícules i els articles infringits i agilitza els tràmits amb l'ens recaptador. D'altra banda, municipis com ara Castell-Platja d'Aro disposen de tauletes electròniques des de l'any passat. Les tauletes permeten als agents accedir a la base de dades del cos. El sistema permet tramitar les multes in situ. A Santa Cristina d'Aro aquest any han aprovat la partida per comprar tauletes digitals. El sistema els permet accedir a internet i a la intranet, tramitar denúncies... L'objectiu és crear les condicions perquè els agents puguin treballar com si fossin a la comissaria.