Societat

Medi Ambient

Paisatge de cine, carretera d'anunci

La poc transitada LV-4241, al Solsonès, és l'escenari d'una filmació cada mes, sobretot d'espots de nous models de vehicles

Traçats molt diversos i paisatges espectaculars, clau per a les productores

La Diputació cobra 300 euros per manteniment i talls de trànsit

L'ens provincial ha rebut una vintena de sol·licituds en el darrer any i mig

La car­re­tera del coll de Jou, a la comarca del Sol­sonès, ama­gava un gran secret. És un dels indrets més uti­lit­zats per les pro­duc­to­res de cinema i publi­ci­tat per rodar deter­mi­nats exte­ri­ors.

La via és de titu­la­ri­tat pro­vin­cial i la Dipu­tació de Lleida ja ha atès una vin­tena de peti­ci­ons de rodat­ges entre el 2012 i aquest any, és a dir, un pro­jecte audi­o­vi­sual cada mes.

Es tracta de la des­co­ne­guda car­re­tera local LV-4241, que con­necta Sol­sona amb Sant Llo­renç de Morunys i que arriba al límit amb la demar­cació de Bar­ce­lona, ja a prop de Berga. I forma part dels catàlegs de parat­ges cine­ma­togràfics a causa de la seva vari­e­tat pai­satgística i pel fet que la mateixa via té llar­gues rec­tes i, també, revolts molt pro­nun­ci­ats i can­vis de rasant, carac­terísti­ques que per­me­ten una gran vari­e­tat de pers­pec­ti­ves.

L'espec­ta­cu­la­ri­tat del traçat per­met de veure penya-segats, pre­ci­pi­cis a peu de car­re­tera, fron­do­sos bos­cos, exten­sos camps de cere­als, ermi­tes i res­tes de cons­truc­ci­ons anti­gues o el llac que forma l'embas­sa­ment de la Llosa del Cavall, a Sant Llo­renç de Morunys. El tram més ocu­pat per aquests rodat­ges és el que està situat entre Sol­sona i el coll de Jou, de 23 quilòmetres, segons l'ens pro­vin­cial.

Aquesta vari­e­tat d'imat­ges és la que atreu les pro­duc­to­res que rea­lit­zen els espots publi­ci­ta­ris i els catàlegs fotogràfics de deter­mi­nats pro­duc­tes, sobre­tot nous models de vehi­cles.

Segons por­ta­veus de la Dipu­tació de Lleida, agències de publi­ci­tat que tre­ba­llen per gai­rebé totes les mar­ques han pas­sat per aquesta car­re­tera. No obs­tant això, totes han evi­tat i vetat pren­dre imat­ges dels rodat­ges que hi duen a terme, atesa l'estricta con­fi­den­ci­a­li­tat que impo­sen les mar­ques auto­mo­bilísti­ques per pre­ser­var el secret dels nous models, que pocs mesos després es pre­sen­ta­ran i es posa­ran a la venda.

A finals de 2012, el ple de la Dipu­tació va apro­var una taxa per tal de cobrar a aques­tes agències una quan­ti­tat fixa de 300 euros per rodatge o sessió fotogràfica. La mesura no farà rica la ins­ti­tució ni busca aug­men­tar ingres­sos. Es tracta de sufra­gar les des­pe­ses que com­porta l'ús de la car­re­tera local, de les mesu­res de segu­re­tat que s'han d'esta­blir per aques­tes fei­nes i pel fet d'haver de tallar el trànsit en algun tram, segons va expli­car Joan Reñé, pre­si­dent de la Dipu­tació de Lleida. Reñé va recor­dar que el rodatge pot com­por­tar pro­ble­mes de mobi­li­tat als usu­a­ris de la car­re­tera. No obs­tant això, el pre­si­dent de la cor­po­ració pro­vin­cial va qua­li­fi­car la taxa de 300 euros de “preu simbòlic”.

Tot i això, l'acti­vi­tat publi­citària genera pocs mal de caps, ja que aquesta via té una minsa den­si­tat de trànsit, ja que uns 45.000 vehi­cles la usen a l'any, és a dir, poc més d'un cen­te­nar de cot­xes al dia.

Aquesta car­re­tera del Sol­sonès és un dels exte­ri­ors més sol·lici­tats, però en els dar­rers anys hi ha hagut un incre­ment en la uti­lit­zació d'altres indrets llei­da­tans per gra­var anun­cis per a la tele­visió o espots que després es difo­nen mit­jançant les xar­xes soci­als.

La Seu Vella, l'aero­port de Lleida-Alguaire, l'estany d'Ivars o el pont ati­ran­tat de la capi­tal de Ponent són altres espais que han ser­vit d'esce­nari o plató per a pro­jec­tes cine­ma­togràfics o publi­ci­ta­ris. Des­taca també la posada en fun­ci­o­na­ment del cen­tre de pro­ducció audi­o­vi­sual Magi­cal, del parc tec­nològic de Lleida. Es tracta d'un nou com­plex, amb l'equi­pa­ment de dar­rera gene­ració en vídeo i so, inclo­ent-hi el 3D, i que poc a poc va aco­llint també dife­rents pro­duc­ci­ons cine­ma­togràfiques, com curts i docu­men­tals.

El pro­jecte de major enver­ga­dura que es farà aviat al Magi­cal és part del rodatge de Segon Ori­gen, l'adap­tació cine­ma­togràfica del Meca­nos­crit del segon ori­gen, de l'escrip­tor Manuel de Pedrolo, que havia de diri­gir Bigas Luna i que pro­du­eix Car­les Porta.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.