Estacions que ja no fan d'estació
La majoria d'estacions estan abandonades i algunes en mal estat
La Generalitat ofereix als municipis la possibilitat de cedir-los els edificis per posar-hi serveis i equipaments locals
El paisatge natural que ofereix la línia de la Pobla és impressionant, des de la plana fins al Prepirineu lleidatà. Una altra cosa, però, és l'aspecte depriment de la immensa majoria d'estacions. Moltes estan abandonades i greument danyades, com les de Salàs, Guàrdia de Noguera i Sant Llorenç de Montgai. Algunes han anat a terra: Santa Linya, Gerb, Térmens i en general les dels primers pobles de la línia. I n'hi ha que s'utilitzen per a altres usos: habitatge (Vallfogona), escola agrària (Palau de Noguera) o alberg (Cellers). Fonts de FGC expliquen que la companyia vol facilitar que hi hagi usos alternatius i està oberta a cedir-les als municipis que tinguin algun projecte.
Però no sempre funciona. A Tremp, aquest mes de novembre s'ha precintat l'estació. L'Ajuntament en tenia la gestió i l'havia cedit en règim de concessió a una família que la feia funcionar com a bar. Després de diversos impagaments de la concessió, l'ha recuperat i ha precintat l'immoble, tot esperant ara que FGC se'n faci càrrec de nou. Plou sobre mullat perquè abans l'estació de Tremp va estar cedida a un altre petit empresari local que la feia funcionar com a restaurant i també va acabar malament: Juan Jesús Carrasco, que va viure a Itàlia uns anys i hi va aprendre l'ofici, tenia una pizzeria al centre de Tremp quan al 2007 el consistori va oferir i li va concedir la gestió de l'estació. El requisit era viure-hi, tenir obert el bar cada dia de 6 del matí a 11 de la nit i dispensar bitllets. Va pagar religiosament el preu de la concessió, uns dos mil euros, convertint l'estació en un establiment més de Tremp, on s'anava a dinar al migdia i a prendre alguna cosa a la terrassa al vespre als estius. Però el consistori li va reclamar un dia el pagament dels rebuts de la llum que durant dos anys no li havia reclamat mai, uns 18.000 euros en total. No podia pagar-ho de cop, assegura que el consistori tampoc no li facilitava un pagament còmode i llavors va decidir plegar. L'estació va quedar buida de nou i va perdre bona part de la inversió feta i el lloc on vivia, no va poder tornar els crèdits i des de llavors ha hagut de sobreviure amb feines temporals.
A la Pobla de Segur la situació és justament la contrària: l'Ajuntament la reclama per poder-la aprofitar com a equipament. L'alcalde, Lluís Bellera, tem que el desús de l'estació acabi deteriorant-la de forma irreversible com ha passat en altres estacions del recorregut. FGC li reclama, per fer la cessió, que hi hagi un projecte concret sobre la taula i el municipi es planteja diverses alternatives, que podrien ser des d'una oficina de turisme fins a un centre ambiental o altres usos. ”Ara treballem en diverses hipòtesis i d'aquí a sis mesos esperem tenir un acord amb Ferrocarrils”, diu Bellera, que aprofita per reclamar una millora urgent de les freqüències o dels horaris: “No té cap sentit que amb tren només s'hi puguin fer estades de dues hores a la Pobla i que no puguis baixar i pujar a Lleida el mateix dia”, diu Bellera.