Els treballadors especials es reinventen
Èxit del nou servei de reciclatge del centre de treball de la Fundació Maresme
Els clients són botigues i entitats
La crisi ha colpejat amb especial virulència les entitats que donen feina a treballadors amb discapacitat intel·lectual. Els treballs que tradicionalment tenien assignats, com ara tasques de jardineria i manipulats, han caigut en picat perquè sobretot els ajuntaments, els principals clients, han hagut de retallar despeses. És el cas del Centre Especial de Treball (CEO) de la Fundació Maresme, que l'any passat va arribar a una situació tan greu que amenaçava d'haver d'acomiadar algun dels seus treballadors. Tot i això, lluny d'acatar una realitat gens favorable, des del centre es van començar a buscar noves línies de treball. La resposta va arribar amb el sector del reciclatge. “Vam començar l'octubre del 2012 trucant a la porta de comerços i empreses petites que poguéssim atendre amb els mitjans de què disposàvem i durant el 2013 vam arribar als 145 contractes”, explica la cap de l'àrea de transport i gestió de residus, Susana Pareja.
La bona acollida va permetre posar en marxa inicialment dos equips de treball, amb un total de sis persones amb discapacitat i dos monitors. Aquest 2014, però, la demanda s'ha disparat i en aquests primers mesos el CEO ha aconseguit 300 nous clients entre establiments comercials, institucions i entitats de la comarca, principalment de la ciutat de Mataró, i es preveu que puguin arribar als 700.
Pareja destaca que aquest increment en el volum de feina permetrà aviat incorporar tres noves persones en el servei de reciclatge. “En un moment com l'actual de crisi és una molt bona notícia”, diu. Els treballadors del CEO s'encarreguen de visitar els clients, recollir el material per reciclar i fer la tria posterior. Tot amb un servei a mida que s'adapta a la demanda de qui els contracta. Després el material es deriva a l'empresa de recuperació Recumas.
Pareja destaca que el servei és molt competitiu en els preus i subratlla que les empreses que decideixin contractar un gestor privat dels seus residus estan exemptes de pagar la taxa municipal d'escombraries. “La nostra feina també serveix per conscienciar de la necessitat de separar bé els residus i perquè la societat entengui participi en la integració laboral dels col·lectius més febles”, assenyala. De moment, en els quinze mesos del servei ja s'han recollit 286 tones de paper i cartró, orgànica vegetal, oli de cuina usat, llaunes de begudes, taps i ampolles de plàstic, càpsules de cafè, taps de suro i material de rebuig.
Els projectes de futur es basen a consolidar la feina i buscar més clients. “D'aquí a uns mesos intentarem obrir mercat a Premià de Mar”, avança la responsable del servei. Paral·lelament, i sense que decaiguin els ànims, des del CEO també s'impulsa un nou àmbit de treball basat en l'artesania de qualitat. Ja van demostrar els resultats en la fira de Nadal de Mataró i aquest cap de setmana tenen parada en el Saló Boda del Tecnocampus.