infraestructures
El govern espanyol retarda el corredor mediterrani
Ferrmed acusa Rajoy de desviar la inversió al ramal que passa per Madrid
El lobby ferroviari costaner veu “pràcticament impossible” que l'ample de via internacional arribi a València el 2015
La guerra pel corredor mediterrani encara no està guanyada i els temors que l'Estat incompleixi el mapa, el calendari i la inversió aprovada per la Comissió Europea comencen a fer-se realitat. Ferrmed va disparar ahir totes les alarmes, advertint a Brussel·les que el govern espanyol no té cap intenció d'abandonar el seu model d'infraestructures radial i de trens d'alta velocitat gairebé sense passatgers. El “retard” fa “pràcticament impossible” que l'ample de via internacional arribi a València el 2015 i a Alacant, Múrcia i Cartagena el 2016.
El secretari general del lobby ferroviari, Joan Amorós, va acusar l'executiu del PP d'estar desviant tota la inversió al ramal del corredor mediterrani que passa per Madrid, que “ja està desdoblat i té quatre vies”. Es tracta d'una mena de corredor Madriterrani o corredor central disfressat, que el govern de Zapatero va aconseguir colar a l'eurocomissari Kallas, després de molt pressionar: es bifurca a Tarragona per arribar fins a Algesires passant per Saragossa i pel quilómetro cero d'Espanya. “En canvi, la línia de la costa, que és on es concentra el trànsit important, que suporta la màxima càrrega de mercaderies, només tindrà dues vies entre Tarragona i València, és inacceptable”, es va queixar Amorós.
Si per a Brussel·les el corredor mediterrani és una prioritat, per a Madrid tot són problemes, “tot s'ha d'estudiar i tot va molt més lent que la resta d'obres”, va denunciar Amorós. Per exemple, el ministeri espanyol de Foment té encara 800 milions d'euros per assignar. La UE finança entre el 30% i el 40% del cost de les obres (la factura pot pujar a 1.500 milions d'euros, fins al 2020), però només si l'Estat paga la part que li toca (es calcula que uns 5.000 milions, en total) i si compleix els terminis. Tampoc França no ho està posant fàcil.
Tot plegat fa pensar a Ferrmed que el govern espanyol “segueix la mateixa tònica de fer una xarxa radial” i de destinar “el 70% de les inversions a l'alta velocitat en línies que no tenen cap gran rendibilitat i només el 8% al ferrocarril convencional”. L'incansable Amorós és el malson de la ministra Ana Pastor: el 31 de gener es va reunir amb els seus tècnics a Madrid i no li surten els números. El retard serà “com a mínim d'un any”. I el coll d'ampolla a la Jonquera serà “dramàtic” d'aquí a cinc, “el 2018 o 2019”: sense ample de via internacional a Portbou tots els trens han de passar per la Jonquera, “els que van a 300 km/h i els que circulen a 80”.
Ferrmed, que aplega 150 empreses i institucions de 14 països europeus diferents, va tornar ahir a l'Eurocambra per denunciar que l'actual ineficiència del sistema europeu de transport terrestre costa 160.000 milions d'euros anuals, perquè el 24% dels trens i camions circulen buits i els que porten càrrega només van al 57% de la seva capacitat. 250 persones van participar en la conferència del lobby ferroviari.
El territori es mostra alhora indignat amb el retard que va prenent el projecte de corredor mediterrani. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, va mostrar-se ahir molest pel fet que “fins ara el projecte conté més declaracions que no pas obres”. La queixa de Ballesteros va ser subscrita per l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i el de Girona, Carles Puigdemont, durant el debat d'Alcaldes.eu i El Punt Avui.