Societat

Lleugera punxada de la rosa

El Mercat de Flor preveu un 15% menys de vendes

Mercabarna-flor confia a mantenir el nivell de l'any passat

La rosa més venuda continuarà sent la clàssica vermella i importada de Sud-amèrica

El principal punt de distribució de flor i planta del país, el Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya, amb seu a Vilassar de Mar, augura una venda inferior de roses aquest Sant Jordi respecte de l'any passat. El seu president, Jordi Rodon, calcula en un 15% la davallada i l'atribueix directament a la política fiscal i tributària de l'Estat, “que ha incrementat l'IVA del 8% al 21% en el sector”. Aquest fet, segons Rodon, provocarà que la gent compri menys roses i es passi de 7 milions d'anteriors campanyes als 6 milions aquest any.

A això, cal afegir-hi l'increment del recàrrec d'equivalència que encareix la transmissió intersectorial de flor i planta en un 3%. Del total de roses que es comercialitzaran, un 15% són de producció local, l'especialització del Mercat i de la qual se sent més orgullós: “Perquè oferim un producte de gran qualitat.” Aquestes roses de quilòmetre 0 són principalment de les varietats vermelles Samurai, Lovely Red i Red Monarch, les més populars a la zona i que es cullen amb un màxim de vuit dies.

Precisament, Rodon assegura que la davallada de vendes perjudica sobretot els productors locals perquè el marge de beneficis “és cada cop més petit”. D'altra banda, el president del Mercat afirma que malgrat les campanyes engegades per impulsar la venda de rosers per Sant Jordi, la tradició es continua imposant. “La rosa vermella tallada s'imposa molt per sobre d'altres varietats”, diu. Jordi Rodon, però, confia que les vendes ja no baixin més de cara a altres campanyes.

En canvi, des de l'altre gran mercat de flors de Catalunya, Mercabarna-flor, es mostren satisfets de mantenir el nivell de vendes d'anys anteriors. Dels sis milions de roses que preveu que es comercialitzaran a Catalunya, dos milions es vendran des d'aquest mercat, una xifra que suposa el 30% del total de roses que es comercialitzen durant un any.

No és estrany, llavors, que aquest any Mercabarna-flor obri tota la Setmana Santa a causa de la proximitat amb la diada de Sant Jordi. Unes dates complicades que pels majoristes es veuen compensades pel fet que Sant Jordi sigui un dia laborable, i que d'aquesta manera la rosa vagi més enllà de la vida familiar i es regali també entre companys de feina, o a clients, per exemple.

Tal com comentava ahir en la presentació de la campanya d'enguany de Mercabarna, la seva presidenta i tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Sònia Recasens, “mantenir les vendes ja és tot un èxit”. La presidenta de Mercabarna-flor va explicar que enguany es comercialitzaran més de cent roses diferents, i que la més venuda continuarà sent la rosa vermella Freedom, importada de l'Equador i Colòmbia.

El president del Gremi de Majoristes de Mercabarna-flor, Miquel Batlle, va explicar que la lluita contra la importació de flors de països com ara l'Equador i Colòmbia, principals proveïdors de roses amb un 70% entre els dos països, és pràcticament impossible, ja que “produeixen a un cost molt més baix”, mentre insistia en la necessitat d'aportar valor afegit a les flors per part dels floristes. I és que el 90% de les roses que es vendran a Mercabarna-flor seran d'importació, mentre que la resta seran d'origen nacional. Pel que fa a les vendes, el Gremi de Majoristes de Mercabarna-flor reivindica que falta cultura de la flor a casa nostra durant l'any, tot i que comenta que Catalunya és on hi ha més venda de flors de l'Estat. “Estem molt lluny del consum de països europeus més avançats, com ara Anglaterra i Holanda”, explicava un dels membres del gremi, que afegia que l'Estat tan sols està davant de Portugal i Grècia en la compra de flors dins d'Europa.

Un dels membres del gremi exemplificava ahir aquesta poca cultura de la flor en el comportament de la gent per Sant Jordi: “Tothom busca les roses ben tancades, i per Sant Jordi s'ha de regalar la rosa en la seva plenitud, és a dir, ben oberta.”

LES FRASES

15%
menys
de roses preveuen que es vendran els floristes del Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya.
6
milions
de roses es vendran a Catalunya durant la diada de Sant Jordi, un 10% seran d'origen nacional.
El marge de benefici dels productors locals és cada cop més petit, tot i que les roses són de més qualitat
Jordi Rodon
President mercat de flor i planta
L'objectiu és fer més atractiu el producte i donar-li el valor afegit que ens permeti ser més competitius
Sònia Recasens
presidenta de mercabarna

La rosa mediterrània, la proposta d'enguany

Elements decoratius

Els floristes saben que les flors no són un bé de primera necessitat. Des d'aquesta premissa busquen en l'originalitat i la innovació les eines que estimulin el mercat, i Sant Jordi és una de les dates assenyalades per aconseguir-ho. Així doncs, aquest any el Mercat Central presenta la rosa mediterrània, una flor que vol transportar el comprador, a partir de diversos elements de la cultura mediterrània, com ara les mandarines –foto–, a aquest esperit de la Mediterrània. Tot i que la rosa més tradicional de Sant Jordi és vermella, aquesta flor també pot jugar amb elements decoratius blaus i, fins i tot, també pot ser d'algun altre color. Un nou producte que exemplifica la mentalitat amb què volen competir els floristes de casa nostra.

De tots els colors

Els majoristes constaten que el fet que Sant Jordi sigui dia laborable fa que s'augmentin les vendes. Això suposa un increment de la venda de roses de colors, ja que és precisament en l'entorn laboral on tenen més sortida. Blanques, grogues o blaves fa anys que intenten acostar-se a la venda de les clàssiques vermelles però sempre a molta distància d'aquestes. Durant la diada el 90% de les roses venudes seran vermelles i un 10%, d'altres colors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.