Societat

infraestructures i serveis

El RACC vol treure de l'N-340 els camions fins a Castelló

El club de conductors considera que l'accidentalitat és molt semblant a la que ha portat a prohibir-los el pas per l'N-II

S'hauria de bonificar el peatge fins a l'Ametlla de Mar o Martorell

L'accidentalitat i mortalitat a l'N-340 són semblants a les que hi havia a l'N-II gironina abans de prohibir-hi el pas de camions i desviar-los cap a l'autopista AP-7. El desviament al tram gironí ha estat un èxit i la problemàtica de l'N-340 es podria resoldre de la mateixa manera.

Així ho considera el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que demana que s'apliqui la mateixa solució a la carretera mediterrània des de la població castellonenca de Nules fins a la barcelonina de Cervelló, on l'N-340 connecta amb la B-24. Són 266 quilòmetres que el RACC ha estudiat per trams per conèixer-ne els índexs d'accidentalitat i mortalitat, i el cost de rescatar o bonificar el peatge per a camions a la veïna AP-7. La conclusió a què ha arribat el club de conductors és que la solució és viable i així ho ha fet arribar al Consell Superior de Seguretat Viària, òrgan consultiu del Ministeri de l'Interior, així com al govern de la Generalitat. L'estudi i la proposta del RACC sorgeixen arran de la decisió de la direcció general de Trànsit (DGT) de restringir el pas de vehicles pesants al tram de l'N-340 entre Nules i Orpesa, una mesura que va entrar en servei el 17 d'abril. En aquest cas, el desviament obligatori s'ha fet cap a les autovies gratuïtes CV-10 i CV-13, de manera que no suposa cap cost ni per als transportistes ni per a les administracions públiques.

Entre el 2010 i el 2012, a l'N-340 hi va haver 72 morts i 130 ferits greus per accidents al tram entre Nules i Cervelló, unes xifres que equivalen a una víctima mortal o greu cada cinc dies. El club de conductors conclou que es tracta d'un “alt grau d'accidentalitat viària”, mentre que al mateix tram de l'AP-7 només hi ha hagut una tercera part de víctimes i la meitat de ferits greus. Analitzant el cost que tindria per a les administracions la bonificació total o parcial dels peatges de l'AP-7 per als camions pesants i comparant-ho amb l'estalvi que suposaria en accidentalitat, consum de combustible i reducció de temps de viatge, el RACC estableix quatre solucions possibles, només una de les quals no resultaria rendible. L'alternativa no rendible seria la bonificació total de peatges als camions en tot el tram de Nules a Martorell, perquè els 66,5 milions anuals que costaria el rescat no es compensarien amb els 45,8 milions que es preveu d'estalvi.

Però les altres tres sí que ho serien. Bonificar el 50% a tot el recorregut costaria 33,2 milions, mentre que se n'estalviarien 45,8 en temps, combustible i assistència per accidents. El RACC també planteja l'opció de rescatar només el tram entre Nules i l'Ametlla de Mar, una operació que costaria 24,9 milions si es bonifiqués el 100% i 12,4 si es bonifiqués el 50%.

LA FRASE

Molts accidents a l'N-340 són causats per avançaments en què s'envaeix el carril contrari
Lluís Puerto
responsable tècnic de la Fundació RACC

LA XIFRA

202
morts i ferits greus
ha registrat del 2010 al 2012 el tram de la carretera N-340 entre Nules i Cervelló.
Les claus

Crisi, desinversió, peatges, congestió, accidents i rescats

x.m

No serà fàcil la solució. Les relacions entre el Ministeri de Foment i Abertis són tenses pel xoc d'interessos en l'operació de rescat de les autopistes radials fallides de Madrid. Abertis considera que l'operació dissenyada pel govern espanyol li costarà molts diners i Foment pressiona la concessionària amb la carta de final de concessions sota la màniga. Des d'aquest punt de vista s'ha d'entendre l'anunci fet al País Valencià sobre el possible rescat total de la concessió d'Aumar –filial d'Abertis– entre Tarragona i Alacant. La mateixa crisi que ha agreujat la congestió de l'N-340 perquè s'hi han abocat molts vehicles que no volen pagar peatge, allunya molts anys, potser per sempre, el desdoblament integral de la carretera per convertir-la en autovia. Però, almenys oficialment, pel govern català aquesta continua sent la prioritat. Mentrestant, des del Departament de Territori es comparteix la diagnosi del RACC, però es dubta de la solució. Mentre que a l'N-II entre un 70 i 80% d'accidents involucraven camions, a l'N-340 no s'arribaria al 30%, segons el govern. A més, el 90% de camions de l'N-II eren passants, mentre que la majoria a l'N-340 són locals o intercomarcals. La prohibició de circular perjudicaria moltes petites i mitjanes empreses de transport del País Valencià i Catalunya, defensa el govern.

Pel departament, la solució, ja sol·licitada a Foment, és que aquest bonifiqui peatges per incentivar el desviament voluntari cap a l'AP-7 però sense prohibir el pas per l'N-340. Tot i això, el RACC recorda que el departament sí que ha forçat la prohibició a Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.