Societat

Just i en augment

Precisament en temps de crisi, creixen les vendes dels productes de comerç just, de proximitat i també els ecològics

El sector interpreta la pujada d'adeptes com la reafirmació que molts consumidors valoren més el procés que el preu

La banca ètica incrementa un 40% en un any el volum d'estalvi i arriba a 160.000 clients

Desmarca't! Hi ha alternatives és l'eslògan de la Festa del Comerç Just i la Banca Ètica, que proposa passar de les grans marques i dels espais de consum que no respecten els drets humans o el medi ambient, i alhora anima la ciutadania a decantar-se pel comerç just, perquè juga amb unes regles que afavoreixen tant el productor com el comprador a parts iguals. Amb aquest eslògan i amb un futbolí inflable gegant es va celebrar la Festa del Comerç Just–la quinzena edició– a Sant Andreu, l'Eixample i Sarrià, a Barcelona. “El futbolí és molt gràfic i ens serveix per fer visible que hi ha alternatives, que els ciutadans poden triar en quin equip de futbol participen”, va explicar la responsable de campanyes de Setem Catalunya, Begoña Planas.

I això de triar i ser alternatiu sembla que cada cop té més adeptes. Malgrat la situació de crisi, en els últims 10 anys, les vendes de productes de comerç just s'han multiplicat per quatre a tot l'Estat. I dels 6,8 milions d'euros facturats l'any 2000 es va passar als 30 milions el 2013. “El context de crisi econòmica i social catalitza l'aparició de noves alternatives econòmiques. No només creix el comerç just –subratlla Planas–, també la banca ètica, les cooperatives de consum, els productes de quilòmetre zero...”

Les celebracions d'ahir en el Dia Mundial del Comerç Just –que al llarg de tot el mes es faran en diferents municipis– eren una mostra ben clara de l'àmplia oferta de productes d'artesania i d'alimentació produïts i comercialitzats en unes condicions d'economia social i solidària. “L'explicació del creixement d'aquest consum és que la gent no mira només el preu, sinó que valora el context global del procés, les condicions de producció i que les relacions comercials entre productor i consumidor siguin justes i transparents”, argumenta la responsable de campanyes de l'ONG Setem. També continua creixent la banca ètica: els estalvis recollits per les entitats de finances ètiques es van incrementar un 40% l'any passat, cosa que va situar el volum d'estalvi al voltant dels 1.300 milions i va fer que s'arribés als 160.000 clients, segons el Baròmetre Estatal de Finances Ètiques.

Planas ha coordinat l'estudi Sí que hi ha alternatives, elaborat pel Centre de Recerca i Informació de Consum, que recull iniciatives de l'anomenada “comercialització justa”, és a dir, propostes que incorporen la justícia social, l'impacte ambiental i la visió de gènere. S'hi expliquen deu experiències (vegeu llista) que van des de la fundació Oxfam Intermón –que mou 5,3 milions d'euros en comerç just– fins a Coopmercat –botiga al passeig de Sant Joan de la cooperativa TEB, que dóna feina a persones amb discapacitat intel·lectual–, passant per Món Empordà –associació que organitza mercats de productes ecològics al Baix Empordà.

84
per cent
han augmentat en els darrers 10 anys els operadors de productes ecològics. Han passat de 17.751 a 32.724.
Alternativa 3
Cooperativa importadora de comerç just que des del 1992 elabora i ven productes ecològics i de comerç just dels països del sud. www.alternativa3.com
Oxfam Intermón
Lluita contra la pobresa i treballa en cooperació internacional. Ha donat molta visibilitat al comerç just. www.intermonoxfam.org
Xarxa de consum solidari
Combina incidència política i venda. Té una botiga de productes ecològics i fomenta grups de consum associats. www.xarxaconsum.net
Quèviure
Cooperativa que subministra productes ecològics, de comerç just i fets per cooperatives. Proveïdors i consumidors s'agrupen en una cooperativa. www.queviure.coop
El brot
Combina la botiga amb venda sota comanda dels socis de la cooperativa. Pionera en consum ecològic. www.elbrot.cat
Biocoop
Empresa cooperativa francesa que aglutina agents independents de la cadena agroalimentària. www.bioccop.fr
Cydonia
Grup de consum de Barcelona conformat per 46 famílies que s'abasteixen de productes directes del productor. www.cydoniabcn.org
Verntallat
Cooperativa agrària de 310 productors de la Garrotxa creada el 1971. Té un restaurant i agrobotigues. www.verntallat.com
Coopmercat
Ven productes alimentaris de proximitat i dóna feina a persones en risc d'exclusió social. www.coopmercat.coop
Món Empordà
Associació que organitza mercats de productes ecològics cada dissabte a la comarca del Baix Empordà. www.monemporda.org


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia