REPORTATGE
Em sento més responsable
Els delegats de l’escola Sant Vicenç debaten afers interns a través del Consell d’Alumnes
"Hem pogut dir coses noves i entre tots hem pogut canviar una mica la història de l’escola. Ho deia l’Alex, alumne de l’escola Sant Vicenç de Mollet i membre del Consell d’Alumnes, un projecte de l’escola que ha estat premiat amb un dels premis Baldiri Reixac.
El dia 30 de maig, els dinamitzadors del projecte, els mestres Rafael Sánchez i Yolanda Moya, feien la darrera sessió del consell que durant tot el curs i cada 15 dies ha reunit els dos delegats de cadascun dels 12 grups un nen i una nena, des de primer a sisè de Primària. En total, 24 nens i nenes que han debatut fora d’horari escolar, durant una hora, al migdia, sobre tots els problemes i conflictes que han anat apareixent al llarg del curs. Els membres del consell han traslladat després les seves reflexions i propostes a cadascun dels grups durant les sessions de tutoria.
En la darrera sessió es parlava, entre altres coses, sobre la manera de resoldre possibles conflictes si els nens més gran entraven al pati dels petits, o sobre el paper de l’encarregat energètic, per reduir el consum d’electricitat a l’escola.
Abans d’acabar la darrera sessió del curs, els mestres dinamitzadors van convidar els petits consellers a fer un balanç de l’experiència i llavors, amb més o menys agilitat verbal en funció de l’edat i del nivell de timidesa, tots es van mostrar molt satisfets per l’experiència. Em sento més responsable, deia la Judith, una altra de les delegades. De fet, aquest comentari era el més repetit entre els membres del consell. En Rafael Sánchez, mestre dinamitzador, va ser l’encarregat d’obrir el foc dels comentaris mentre totes les criatures s’estaven assegudes al terra en rotllana i s’anaven passant una gran pilota de goma de color groc per assenyalar el company al qual passaven el torn de paraula. Heu crescut. Sou més responsables. Us ho preneu seriosament, deia el mestre. En Joel, un altre infant de la rotllana, valorava el fet d’haver aconseguit mitigar els conflictes a l’escola. Hem millorat l’escola, hem estalviat molts diners i hem fet que hi hagi menys conflictes, deia. L’estalvi econòmic prové, entre altres coses d’un dels debats que han marcat el curs al consell: l’estalvi energètic. Apagar els llums quan no hi ha ningú a l’aula, aprofitar la llum natural... han estat algunes de les consignes que han sorgit del Consell d’Alumnes al llarg del curs.
L’experiència ha estat positiva, no només per als nens i nenes sinó també per als seus mestres. Aprenc molt de vosaltres. És bo que hi hagi un espai on vosaltres podeu dir-hi la vostra. M’agrada escoltar les vostres queixes i les vostres propostes de millora perquè si ho fem entre tots, sortirà millor, deia la Yolanda, l’altra mestra dinamitzadora.
La directora de l’escola, Montse Farell, també es mostrava satisfeta de l’experiència del projecte, que s’ha fet per segon any consecutiu, i pel reconeixement que ha tingut per part de la Fundació Lluís Carulla, amb el premi Baldiri Reixac. Es tracten coses molt planeres, molt quotidianes, com la convivència al pati o el projecte d’estalvi energètic a l’escola. També ha servit per donar més impuls a les tutories d’aula.
Aquest no ha estat l’únic projecte de l’escola Sant Vicenç de Mollet que ha rebut un premi Baldiri Reixac. També ha estat reconegut el projecte Fem esmorzars, que fan els alumnes de tercer a sisè de Primària que estan en l’aula de suport a l’educació especial i que reuneix nens i nenes, no només de la mateixa escola sinó també d’altres centres docents de Mollet i altres pobles de la rodalia. L’experiència consisteix en la planificació, compra dels productes i l’elaboració d’esmorzars per a alumnes i mestres. Es fa cada mes i mig, aproximadament. Els alumnes han de decidir quin menjar es preparà, planificar on s’aniran a comprar els ingredients, fer la compra, pagar i tornar el canvi als mestres. La direcció de l’escola remarca que d’aquesta manera es treballen diferents àrees curriculars, com la llengua, les matemàtiques o el medi.