Societat

Roda de Ter estrena el primer semàfor amb Bluetooth per a cecs

Es posa en marxa a Osona després de la prova pilot feta a Sabadell

El finançament de l'aparell, de 800 euros, ha anat a càrrec de l'Ajuntament

Roda de Ter (Osona) és el primer municipi de Catalunya a tenir un semàfor amb tecnologia Bluetooth adaptat perquè persones amb discapacitat visual puguin travessar un carrer amb tota seguretat.

Fins ara el sistema que s'està utilitzant s'activa a través d'un comandament que porta la persona invident. Quan el pitja i és el seu torn, el semàfor emet el senyal que li indica que pot travessar. Amb aquest sistema innovador, només caldrà que porti el telèfon mòbil amb el Bluetooth connectat i, automàticament, quan la persona estigui al costat del semàfor i sigui el moment de travessar, s'activarà el senyal acústic sense que l'usuari hagi fet res. El so, que no molestarà els veïns de la zona perquè només s'activarà en el moment que ho requereixi l'usuari, és diferent en funció de si el semàfor està verd o vermell. El que fa l'usuari és activar el senyal acústic, no els semàfors, els quals continuen funcionant amb la regularitat programada. El nou semàfor també funciona amb el sistema de comandament.

Després d'haver fet proves pilot a Sabadell i en altres punts de l'Estat espanyol com Saragossa, la setmana passada es va estrenar el primer semàfor d'aquestes característiques en aquesta població osonenca. Concretament, aquest nou sistema es va instal·lar en el semàfor de la cruïlla de la carretera de Barcelona, just a l'altura del centre d'atenció primària.

Cada aparell té un cost de 400 euros. Cal tenir en compte que per a cada pas de vianants se'n necessiten dos. L'Ajuntament s'ha fet càrrec del cost de l'aparell, mentre que l'ONCE ha entregat gratuïtament comandaments a diversos usuaris afiliats. L'objectiu que persegueix aquesta iniciativa és que les persones amb discapacitat visual puguin tenir més mobilitat dins del poble, que fins ara no tenia cap semàfor adaptat.

L'alcalde de Roda, Jordi Serra, no descarta que “aquest sistema s'ampliï a altres semàfors de la població”. “Es tracta d'una bona inversió”, assegura el director de l'Agència Administrativa de Vic de la Fundació ONCE, Salvador Castañer. De moment s'ha col·locat en aquest semàfor en concret per “la perillositat que comporta per a les persones cegues el fet d'haver de travessar una carretera”, assenyala Castañer. El director també agraeix que Roda de Ter aposti per l'accessibilitat de les persones i diu que “l'assignatura pendent és que els semàfors amb tecnologia Bluetooth s'instal·lin en altres poblacions”. Es declara un amant de les noves tecnologies i assegura que “el repte de futur és que la tecnologia contribueixi a millorar l'accessibilitat en diversos aspectes tant per a les persones cegues com per a les sordes”.

El nou sistema l'ha desenvolupat l'empresa de la Fundació ONCE, Vía Libre, especialitzada en accessibilitat. Aquesta mena de semàfors treballen amb la tecnologia Pasblue, que integra funcions acústiques i lluminoses.

LES FRASES

Aquest sistema es podria ampliar a altres semàfors de la ciutat
Jordi Serra
ALCALDE DE RODA DE TER
El repte de futur és que la tecnologia contribueixi a millorar l'accessibilitat
Salvador Castañer
director de l'agència administrativa de vic de la fundació once

Sis semàfors en un tram de només dos quilòmetres

El pas de la C-153 pel mig de Roda és un etern maldecap per a l'Ajuntament. Aquesta carretera, que ha arribat a suportar un trànsit diari de més de 14.000 vehicles, travessa el poble de punta a punta.

Per fer compatible la convivència entre vehicles i vianants, s'hi han anat col·locant semàfors. Amb el que incorpora tecnologia Bluetooth, ja són sis els que hi ha instal·lats en un tram de només dos quilòmetres.

En vista dels problemes que això pot generar als conductors que travessen el poble, l'alcalde recorda que la majoria d'aquests semàfors van amb polsador, motiu pel qual estan permanentment en verd excepte en el moment en què un vianant vol travessar. La previsió és instal·lar-ne un setè, a l'entrada de Roda per la carretera de l'Esquirol, per fer reduir la velocitat dels vehicles. El que, ara per ara, no té possibilitats de fer-se realitat és
la variant que trauria el trànsit de l'interior de Roda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia