Societat

Compres ‘on-line' solidàries a un clic

Una plataforma senzilla i anònima permet fer aportacions a les ONG mentre es compra per internet sense cap cost afegit

És un model que dóna accés a grans portals de comerç electrònic que ha triomfat a Anglaterra

La iniciativa aplega portals de primer ordre com Groupon, Fnac, Atrápalo o iTunes

Hi ha cinc lletres que tots aquells que siguin habituals de les compres per internet haurien de tenir ben presents: Wapsi. És el nom d'una nova plataforma que permet fer aportacions solidàries sense haver de gratar-se la butxaca, perquè són justament els portals de comerç electrònic els que s'encarregaran de fer les aportacions a l'ONG. Per tant, l'únic esforç afegit és fer un parell de clics més.

Wapsi.org és un portal solidari, gratuït i anònim que utilitza el comerç electrònic per generar valor, ja que permet als seus usuaris donar a causes socials un percentatge del cost de la compra que realitzin després en alguna de les botigues on-line associades sense que això encareixi el preu final. Entre les empreses associades hi ha firmes capdavanteres de diferents tipus: la FNAC o La casa del Llibre en l'àmbit cultural; Atrápalo, TicketMaster, Eltenedor, en espectacles i experiències; supermercats com Carrefour; portals d'èxit com Groupon, Letsbonus o Groupalia; Iberia, Europcar i moltes altres empreses relacionades amb els viatges; Imaginarium, la botiga on-line de Disney i el seu parc d'atraccions a París, o webs per trobar productes d'electrònica a bon preu com Redcoon o Pixmania. Fins i tot Apple s'ha afegit a la iniciativa i de les compres fetes a iTunes (música, aplicacions i pel·lícules) aporta un 4% a la causa social triada. En total, hi ha més de 200 botigues associades a aquesta iniciativa solidària impulsada per la Fundació Equilibri.

Pel que fa a les ONG que poden rebre les aportacions, n'hi ha més de seixanta i pertanyen a sectors molt diversos; des d'ONG d'ajuda a les dones fins a altres que protegeixen els infants, el medi ambient, la gent gran, el col·lectiu LGTB o malats de diferents tipus.

La plataforma és molt senzilla d'utilitzar. Només cal accedir a Wapsi.org, escollir la botiga on es pensa comprar i l'ONG destinatària de l'ajuda. Després d'aquests dos clics, l'usuari serà redirigit al portal de la botiga triada, on podrà fer la compra amb la mateixa comoditat i seguretat que si hi accedís directament. Wapsi s'ha creat a Barcelona seguint dos models que ja funcionen amb èxit al Regne Unit. En poc temps han destinat a causes socials un miler d'euros, però l'objectiu és assolir l'èxit de les plataformes britàniques, que n'acumulen quinze milions.

El percentatge que donen les botigues varia en funció dels diferents acords, però en general se situa entre un 5 i un 15% del valor total de la compra. Hi ha casos excepcionals, com Eltenedor, que dóna fins al 40% de la reserva, o el cercador de vols Skyscanner, que aporta el 60%. Altres firmes fan aportacions fixes. “El que pretenem no és promocionar el consumisme, sinó que proposem un nou hàbit de compra que només implica fer un parell de clics i permet ajudar els més vulnerables”, explica Cristina Vàzquez, una de les responsables de la plataforma.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.