Pastor confirma que el peatge de les autopistes no s'encarirà el 2015
La ministra espanyola de Foment es congratula d'un fet que serà “positiu per a tots els ciutadans”
El govern espanyol vol acordar amb les concessionàries descomptes a les hores vall d'algunes autopistes
La ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, ha confirmat aquest dimecres a les portes de la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats que les autopistes de peatge de titularitat estatal no augmentaran de preu el 2015 per primera vegada en “força anys”.
Pastor ha explicat que “en els pròxims dies” s'aprovarà una ordre ministerial per la qual es fixarà que “gairebé la immensa totalitat” dels peatges patiran una “variació zero, això és, no s'incrementaran”.
“El model concessional té una fórmula per actualitzar els peatges i en el cas del 2015 l'increment que llança és, gairebé en la seva totalitat, i llevat d'algunes excepcions que estaven en el contracte, és zero”, ha avançat.
La ministra ha qualificat la mesura, que arriba després de cinc anys d'increments, com un fet “positiu per a tots els ciutadans”.
D'aquesta manera, el 2015 serà el segon exercici, juntament amb el del 2010, en què es congeli el peatge de les autopistes des que el 2002 el sector va pactar amb l'Estat la fórmula per la qual anualment actualitzen els preus mitjançant els seus peatges.
Es tracta d'una fórmula que té en compte l'IPC mitjà entre el mes d'octubre d'un any i el següent i l'evolució dels tràfics entre els seus principals variables.
Segons han detallat a Europa Press fonts del sector, el càlcul d'aquesta fórmula corresponent a aquest any llança una variació a l'alça del 0,01%, que en la pràctica suposa mantenir el preu cobrat als conductors el 2014.
El gener d'aquest any 2014, el peatge de les vies de pagament es va encarir una mitjana de l'1,85%, el que va constituir el seu segon menor increment des que s'aplica l'esmentada fórmula.
A la congelació del peatge mitjà de la xarxa d'autopistes espanyoles, que actualment suma una longitud d'uns 2.550 quilòmetres de longitud, s'afegiran els descensos de preu que Foment pretén articular en les hores vall (les de menor intensitat trànsit) d'algunes autopistes a través de la consecució d'acords amb les concessionàries.