Més d'un milió i mig d'alumnes s'acomiaden del curs escolar
L'entrada en vigor de la Lomqe, més interlocutòries demanant un 25% de castellà a les escoles i el recurs de Wert a la preinscripció han marcat els darrers 9 mesos lectius
Més de 1.550.000 alumnes d'Educació Infantil, Primària i Secundària acaben el curs aquest divendres. El curs ha estat marcat per l'entrada en vigor de la LOMCE en alguns cursos, que Ensenyament ha intentat esquivar, noves interlocutòries demanant un 25% de castellà a les aules, i el recurs del ministre Wert contra el procés de preinscripció escolar. El 2014-2015 també ha comptat amb uns 800 professors més, el primer curs en 3 anys que augmenta la plantilla de docents. Ensenyament ha canviat l'adjudicació de les places d'interins perquè els directors puguin escollir el perfil necessari al centre, un sistema que s'ha implantat també, de manera pilot, per als substituts del Vallès Oriental i el Maresme.
El curs escolar acaba aquest divendres per a més d'un milió i mig d'alumnes, una xifra que, segons les previsions inicials del Departament d'Ensenyament, representava el curs més nombrós de la història i pel qual, per primera vegada en 4 anys, des del curs 2011-2012, s'augmentava la plantilla de docents, concretament en 815 professors més.
L'aplicació de la LOMCE, en alguns cursos (1r i 3r de Primària), ha marcat els darrers 9 mesos lectius. Tot i que a nivell curricular el Departament no ha fet canvis substancials i ha mantingut per exemple, les classes de plàstica i música, hi ha hagut alguns aspectes que han provocat rebuig en alguns grups de pares i mares. Les proves de 3r de Primària en són un exemple, i el boicot que en van fer les famílies d'alguns centres seguint la crida de la FaPac, i deixant que 564 alumnes no les fessin, va aixecar rebombori. El Departament d'Ensenyament ha manifestat que les proves diagnòstiques ja es feien a Catalunya, a 4t o 5è de Primària, però que avançant-les, s'avança també la possibilitat d'incidir en la trajectòria escolar de l'alumne que pugui presentar problemes. La modificació dels currículums de l'assignatura de religió també ha aixecat polseguera sobre el paper d'aquesta matèria en l'educació obligatòria.
El castellà i la seva presència a les aules catalanes ha tornat a ser notícia el curs 2014-2015. Al setembre, dues escoles van començar amb un 25%, aplicant les interlocutòries del TSJC. A Sabadell, a les Escolàpies, es va apostar per fer les matemàtiques en castellà, mentre que al Sant Bonaventura de Vilanova i la Geltrú, es va decidir fer un projecte plurilingüe. Van ser només dos casos dels 5 que hi havia sobre la taula, perquè en els altres 3, els nens havien canviat de centre o acabat l'escolarització obligatòria.
Durant el curs, el TSJC ha emès interlocutòries per a altres centres, com l'escola Cèsar August de Tarragona i els Cossetans de Cunit. En alguns casos, però ja no s'han arribat a aplicar perquè els alumnes ja no estan en el sistema. Les dues darreres escoles han estat El Pinar, de Sant Cugat del Vallès, on ho van demanar 5 famílies, i l'escola Pia Santa Anna de Mataró, on ho va demanar una més. Tanmateix, en aquest darrer cas, tot i que l'escola ja havia planejat fer matemàtiques en castellà, el TSJC va ajornar l'aplicació a petició de la família demandant, fins el curs vinent.
La llengua vehicular a les escoles catalanes també ha fet palès un ball de xifres entre el Ministeri i el Departament sobre el nombre de famílies que demanaven els 6.000 euros previstos per escolaritzar els alumnes a la privada, si a la pública no es garantia l'escolarització en castellà. Fins al moment, no es coneix cap família que hagi complert els requisits per accedir a aquesta ajuda. Abans d'acabar el curs, al maig, el Ministeri d'Educació va recórrer el procés de preinscripció escolar perquè les famílies poguessin escollir la llengua vehicular a l'hora de preinscriure els fills a una escola, un fet, que des del principi, el Departament d'Ensenyament va defensar que no era possible. Finalment, el TSJC va rebutjar reobrir la preinscripció escolar perquè els pares puguin demanar més castellà.
Els canvis en la selecció de personal també són una novetat aquest curs. El Decret de Plantilles ha obert la porta a que els directors puguin escollir part de l'equip docent d'un centre en funció de les seves necessitats i així ho han fet en els interins, aquest curs. A més, però, Ensenyament ha engegat una prova pilot perquè la selecció de personal substitut també es faci en funció dels perfils necessaris de cada centre. La prova s'ha fet als serveis territorials del Vallès Oriental i el Maresme.
Tragèdia a l'Institut Joan Fuster de Barcelona
Aquest curs, també serà recordat per la mort d'un professor de Lleida a l'Institut Joan Fuster de Barcelona després de patir l'agressió d'un alumne de 13 anys. Els fets van passar el 20 d'abril i van commoure la comunitat educativa, que li ha rendit homenatge, i tota la societat en ser el primer cas d'aquestes característiques que s'ha donat a l'estat espanyol.