Societat

Infraestructures

L'Hospitalet reclama la millora de Rodalies

El túnel miraculós

La connexió subterrània de les línies de Vilanova i Vilafranca permetria reconfigurar la xarxa de Rodalies per fer-la més eficient

L'Hospitalet defensa que aquesta obra és cabdal i més necessària que la llançadora a l'aeroport del Prat

La dotació econòmica està acordada des del 2008 però els pressupostos no la inclouen

Un túnel ha de permetreconnectar dues línies i descongestionar la
xarxa de Rodalies

L'inici de les obres de la llançadora a l'aeroport ha motivat les crítiques de l'entitat per la Promoció del Transport Públic, de la Unió de Pagesos, d'ERC de Sant Boi i de les alcaldesses de Barcelona i l'Hospitalet, que posen en dubte la necessitat d'una línia que coincidirà amb la L9 del metro, perquè hi haurà una innecessària duplicitat d'inversió i perquè la nova línia col·lapsarà unes Rodalies que es troben al límit. L'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, introdueix a més un element que fa anys que reclama i que va vinculat a la idea de fer subterrànies les línies de Vilanova i Vilafranca: la construcció d'un túnel que ha de permetre connectar aquestes dues línies i descongestionar la
xarxa de Rodalies.

La importància d'aquest túnel, un traçat de dos quilòmetres que hauria d'anar sota terra entre la Granvia i la Torrassa, ve avalada per un estudi que l'Institut Cerdà va elaborar el 2012 i que conclou que el nou pas subterrani permetria reconfigurar la xarxa de Rodalies. Com? Antoni Nogués, gerent de l'Agència del Desenvolupament Urbà de l'Hospitalet, explica que el túnel facilitaria la connexió a l'altura del barri de la Torrassa de les línies de Vilanova i de Vilafranca, que ara conflueixen a Sants. “Ara aquest encreuament és impossible perquè caldria un cisallament en superfície”, és a dir, un encreuament de vies a nivell “que en una estació de poble es pot fer amb canvis d'agulles però a Sants no”. Aquest encreuament s'hauria de fer de manera subterrània i amb vies a dos nivells, “de manera que els trens entrarien ben col·locats a Sants”, segons Nogués. I amb un avantatge que ajudaria a millorar tota la xarxa de Rodalies de Barcelona. Les línies es podrien reconfigurar de manera que els trens de la R2 sud, que circulen per la costa sud de Barcelona, podrien continuar per la costa nord de Barcelona i no pas en direcció a Granollers, com passa ara. I els trens que provenen de Molins de Rei per la via de Vilafranca i que ara continuen cap a Mataró podrien seguir en direcció a muntanya. “Es faria una reestructuració Costa-Costa [Vilanova-Mataró] i Interior-Interior [Vilafranca-Granollers]”, segons Nogués.

Amb aquesta reestructuració, segons l'estudi de l'Institut Cerdà, es podria aconseguir fins a 23 circulacions per sentit en hora punta entre Sants i el Prat. És a dir, un tren cada tres minuts. “El túnel de l'Hospitalet també és essencial per dotar d'un bon accés ferroviari l'aeroport, perquè permetria abordar la reestructuració futura de la C-4 amb la connexió Manresa-Aeroport i de la C-1 Maçanet-Massanes-Aeroport”, assenyala un informe de l'ADU. “Això incrementaria les freqüències d'accés a l'aeroport passant de les dues actuals [és a dir, dos trens cada hora] a 13 circulacions per sentit en hora punta”, conclou l'estudi.

El soterrament de les vies i la construcció del túnel durien aparellada la construcció d'una estació intermodal a la Torrassa, que facilitaria el transbordament entre les línies de Vilanova i Vilafranca i la connexió amb les línies 1 i 9 de metro. Segons els càlculs de l'Institut Cerdà, 90.000 viatgers passarien cada dia per aquest intercanviador, dels quals uns 45.000 farien canvi de línia. Tot plegat, defensa l'alcaldessa de l'Hospitalet, proporcionaria “una connexió molt ràpida a l'entrada de Barcelona que afavoriria una mobilitat molt correcta”: “Necessitem un sistema àgil a l'altura del segle XXI”, remarca.

Fer passar sota terra les vies seria un gran avantatge per a una ciutat dividida en dos. Es guanyaria un terreny que permetria el desenvolupament de 570.000 metres quadrats de sostre per a activitats econòmiques i espai per construir 496 habitatges a tocar de l'intercanviador de la Torrassa. “Però no és un caprici de l'Hospitalet per deixar més maca la ciutat: el que hi ha al darrere és resoldre el conflicte de Rodalies”, assegura Marín. L'alcaldessa recorda que l'estudi informatiu de soterrament de la línia de Vilanova, on es construiria el nou túnel i l'intercanviador de la Torrassa, ja està redactat. El govern espanyol va acordar el 2008 una partida de 340 milions d'euros. Els pressupostos del 2016 no en preveu cap.

La promesa de Sánchez
El secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, va prometre fa unes setmanes en una visita a l'Hospitalet que si arriba a la presidència d e l'Estat ordenarà l'execució de les obres. “No només tancarem l'esquerda que representen les vies, sinó que millorarem les infraestructures de Catalunya”, va assegurar. Va adquirir aquest compromís a la sortida d'una reunió amb l'alcaldessa i un grup d'entitats, entre les quals hi havia representada la plataforma que reclama una ciutat sense vies.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia