La primera gran inversió per desdoblar l’R3 no serà fins al 2017
Els pressupostos generals de l’Estat només preveuen 3,6 milions per al 2016 a la línia de tren.
El desdoblament parcial de la línia de tren entre Barcelona i Puigcerdà, l’R3, començarà a ser una realitat visible a partir del 2017, segons es desprèn dels pressupostos generals de l’Estat (PGE), que s’han aprovat inicialment aquesta setmana. Els comptes contemplen per al 2016 una inversió de només 3,6 milions d’euros per aquest projecte, tal com consta al pressupost previst per a ADIF, de manera que el gruix de les obres es portaria a terme entre el 2017 i el 2018, quan els imports són més elevats. Per al 2017 la inversió prevista és de 42,3 milions d’euros i per a l’any següent, de 42,9. El cost total és de 89,9 milions, incloent-hi un milió per a aquest 2015. Així es retarda com a mínim un any la planificació inicial, que comptava acabar les obres el 2017.
Segons explicaven des d’ADIF, aquest pressupost en principi es destinaria al desdoblament del tram que va des de Parets fins a la Garriga, d’uns 17 quilòmetres, el projecte del qual es va licitar el maig passat. De moment, diuen, el projecte està en fase de redacció i no se sap exactament quant costarà el desdoblament d’aquest tram, de manera que un cop enllestit si hi ha més diners potser es podrà fer alguna altra obra. La doble via de moment s’ha de fer de manera parcial, a tres trams, dos al Vallès Oriental, entre Parets i Granollers, i entre les Franqueses i la Garriga, i en el cas d’Osona, de Balenyà a Vic. En el cas osonenc les obres es preveien en una segona fase.
Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, la coordinadora Montse Ayats assegura que els pressupostos són clarament insuficients per totes les necessitats de l’R3. Afegeix que tenint en compte la quantitat de promeses incomplertes, no ens creiem res fins que es publiquin les licitacions o es comencin les obres que iniciaran el desdoblament de la línia.
Alguns dels alcaldes dels municipis d’Osona i el Ripollès pels quals passa la línia R3 també han reaccionat davant l’anunci d’aquestes inversions que creuen insuficients. L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, reivindica el desdoblament fins a Torelló i és crítica amb els pressupostos de l’Estat, ja que considera que en general han destinat poc a Catalunya. Amb tot, afirma que el que es preveu fins al 2018 si es pot dur a terme ja serà un gran pas i pot ser l’inici d’un bon canvi. Per la seva banda, l’alcalde en funcions de Centelles, Josep Paré, comenta que fer-ho per parts era la millor manera i que si es pot fer un tram això ajuda a millorar la línia i en aquest sentit és positiu. L’alcalde de Ripoll, Jordi Munell, diu que ens hauria agradat que es contemplés el projecte global del desdoblament fins a Puigcerdà, però es compleix el que els van dir en una reunió a Madrid. Espera que un cop passades les eleccions generals del novembre aquest projecte no s’encalli i tingui continuïtat.