REPORTATGE
Exportant experiències educatives
Dues escoles bressol, de Cardedeu i Parets, participen en un congrés de la primera infància
Les escoles bressol Can Serra, de Cardedeu, i El Gargot, de Parets, participaran a partir de dilluns en el congrés de recerca de la primera infància més important d’Europa que se celebrarà a la Universitat Autònoma de Barcelona.
Les educadores de Can Serra hi exposaran dos estudis sobre els beneficis psicomotrius en els infants d’un a tres anys. D’una banda, explicaran la proposta Sistematització de l’activitat psicomotriu i desenvolupament cognitiu dels infants. Maite Mas, directora del centre, explica que fa quatre anys que treballen en aquest projecte, en el qual demostren que un bon desenvolupament cognitiu necessita una base psicomotora. El segon estudi que exposen s’anomena Aprenem diferents qualitats perceptives a través del joc psicomotriu, en el qual segons Mas, els infants aprenen les qualitats perceptives dels objectes jugant. Aquest estudi pretén demostrar que els nens i nenes de la primera infància poden aprendre a través del joc qualitats dels objectes com són la mida, el pes o la lleugeresa. Aquest projecte el van iniciar l’any passat amb un exercici amb globus i amb materials diversos al seu interior.
Mas exposa que la base de l’escola és l’educació psicomotriu en la primera infància, en què quan se sistematitza provoca un benefici en el desenvolupament. L’escola ofereix el context i el nen fa la resta generant percepcions, diu.
Per la seva banda, l’escola bressol El Gargot hi presenta l’estudi L’obrador de sorra. Aquest projecte parteix de l’aprenentatge a través de manipular la sorra que desenvolupen els nens d’aquesta escola. El centre disposa d’una aula dedicada a manipular aquest material. Elisabet Tapias, directora de la llar d’infants, explica que a través del contacte i el joc amb la sorra els infants descobreixen noves sensacions com són la temperatura, el volum, el tacte o la gravetat. Tot plegat va començar quan Tapias va dedicar el seu treball de màster a estudiar com els nens poden aprendre manipulant aquest material. Tapias es mostra molt satisfeta pel comportament dels infants, en aquest joc que sembla senzill però és molt profund. A més, explica que, alhora de fer les activitats, donen llibertat als nens i nenes per anar a l’obrador, pintar o descansar.
El congrés de recerca en què participaran s’anomena European Early Childhood Education Research Association i acollirà més de 600 investigadors d’arreu del món. Enguany el lema és La innovació, l’experimentació i l’aventura en la primera infància.