Societat

Societat

Llei de protecció dels animals

Enrenou judicial pels bous

El dictamen del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que al juny va aixecar les mesures cautelars contra les proves de bravura amb públic a Alfara, va ignorar una sentència prohibitòria prèvia del contenciós administratiu

Treva fan­tasma de tres mesos a les rama­de­ries de braus d'Alfara de Car­les. A prin­ci­pis d'estiu trans­cen­dia que el Tri­bu­nal Supe­rior de Justícia de Cata­lu­nya (TSJC) havia deter­mi­nat l'aixe­ca­ment de la sus­pensió cau­te­lar que un jutge havia decre­tat el setem­bre del 2013 con­tra les tien­tas o pro­ves de vedells (els tests de bra­vura de bous que tra­di­ci­o­nal­ment fan les rama­de­ries) amb públic, una alter­na­tiva d'ingres­sos per al sec­tor. Un magis­trat del jut­jat con­tenciós admi­nis­tra­tiu número 17 de Bar­ce­lona havia pro­hi­bit les pro­ves amb espec­ta­dors ara fa dos anys com a mesura cau­te­lar, ja que va veure indi­cis que podien infrin­gir la pro­hi­bició de les cor­ri­des de toros apro­vada pel Par­la­ment de Cata­lu­nya l'agost del 2010. El jutge sig­nava la inter­lo­cutòria con­tra una reso­lució del Depar­ta­ment d'Agri­cul­tura de la Gene­ra­li­tat a les Ter­res de l'Ebre, que el desem­bre del 2012 havia con­si­de­rat que les pro­ves amb públic no eren il·legals perquè, entre altres coses, no impli­ca­ven mal­trac­ta­ment ni mort de l'ani­mal. Ales­ho­res, els repre­sen­tants de les rama­de­ries deman­da­des (Mur i Roge­lio Martí, que poste­ri­or­ment va tras­pas­sar el negoci) i la Gene­ra­li­tat van inter­po­sar un recurs al TSJC per dema­nar que no s'apli­ques­sen les mesu­res cau­te­lars, argu­men­tant que el jutge pre­jut­java el fons de la qüestió.

El TSJC va adme­tre el recurs, és a dir, va reo­brir la porta a les pro­ves amb públic, amb una sentència del 30 de juny pas­sat, 21 mesos després de la sus­pensió cau­te­lar i –el que és del tot sur­re­a­lista– sis mesos després que, el 20 de gener, segons ha trans­cen­dit ara, el jutge del con­tenciós admi­nis­tra­tiu que por­tava el cas ja hagués dic­tat una sentència con­tra la lega­li­tat de les pro­ves, amb la qual cosa la seua sus­pensió ja no era una mesura cau­te­lar revo­ca­ble per una instància supe­rior, sinó una decisió judi­cial fona­men­tada, con­tra la qual també han recor­re­gut els repre­sen­tants de la part deman­dada, i que, per tant, ha de donar lloc a una posició essen­cial del TSJC.

És a dir, l'alt tri­bu­nal devia des­conèixer el dic­ta­men del con­tenciós admi­nis­tra­tiu i va revo­car al juny “un acte [una sus­pensió cau­te­lar] que no exis­tia en el moment en què va ser revo­cat”, segons una inter­lo­cutòria recent del mateix jutge que havia dic­tat la sentència pro­hi­bitòria i que ara en demana l'exe­cució imme­di­ata. Una exigència que ha estat degu­da­ment difosa pels ani­ma­lis­tes, denun­ci­ants de l'acti­vi­tat a les rama­de­ries d'Alfara i que, en canvi, no van donar cap publi­ci­tat a la sentència acon­se­guida al gener perquè va coin­ci­dir amb una polèmica esmena del PSC a la llei d'acom­pa­nya­ment del pres­su­post de la Gene­ra­li­tat que pre­te­nia regu­la­rit­zar les pro­ves i dei­xar de con­si­de­rar-les explícita­ment un “espec­ta­cle taurí”. És a dir, els defen­sors dels bous no es van voler van­tar d'un tri­omf judi­cial que una hipotètica lega­lit­zació al Par­la­ment hau­ria dei­xat en no res. Les Corts cata­la­nes van tom­bar l'esmena el 4 de març, amb el vot con­trari d'ERC i del gros del grup de CiU (a excepció de les dues dipu­ta­des ebren­ques), però els pro­tec­ci­o­nis­tes ja no van tren­car el silenci, fins ara.

El més embo­li­cat de la història és que, fins fa ben poc, ni els rama­ders ni les fonts ofi­ci­als del govern con­sul­ta­des tam­poc no havien mos­trat sig­nes de constància de l'esmen­tada sentència dic­tada al gener, a la qual ha tin­gut accés aquest diari i que exi­geix a Agri­cul­tura, com­pe­tent en la pro­tecció dels ani­mals, una inco­ació d'expe­di­ent i una sanció a les rama­de­ries. Això sí, la sentència també obre la porta a la nor­ma­lit­zació: “Una altra cosa és la pos­si­ble lega­lit­zació en el futur, cosa que escapa del con­tin­gut d'aquesta sentència perquè és de caràcter polític”, sig­nava el magis­trat del con­tenciós admi­nis­tra­tiu Fede­rico Vidal. La regu­la­rit­zació, que exi­geix insis­tent­ment el sec­tor taurí ebrenc, es podria fer per la via de la legis­lació sobre espec­ta­cles –els turis­tes paga­ven per una jor­nada a la rama­de­ria, dinar inclòs– o de la nor­ma­tiva de pro­tecció d'ani­mals, com es va inten­tar sense èxit al març al Par­la­ment.

Dues interpretacions
Revisant les dues sentències, tot indica que el serial no s'ha acabat, perquè s'entreveuen dues interpretacions molt diferents. El jutge Federico Vidal assumeix amb contundència les tesis del veterinari que va presentar la part demandant, una entitat animalista, segons les quals les pràctiques de les ramaderies ebrenques “causen dolor psíquic i físic, atempten contra el benestar animal i produeixen efectes similars als que sofreixen els animals en una brega clàssica”. En canvi, el TSJC adopta un to molt diferent i, si bé es refereix sobretot a la inoportunitat de la suspensió cautelar del setembre del 2013, també diu que, de la informació aportada pels Mossos, que el jutge Vidal qualifica de determinant, “no se'n desprèn que els animals que havien passat per la prova mostressin senyals de seqüeles, més enllà del cansament físic”. Ara cal esperar el dictamen final del TSJC.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia