Societat
Companys de travessa
És una plataforma web que posa en contacte els patrons de vaixell amb persones que volen fer una activitat nàutica
És la primera plataforma d'aquest estil a Catalunya
Sortir de la feina i relaxar-se amb una passejada en vaixell, marxar el cap de setmana en alta mar per pescar o fins i tot fer una travessa des de les illes Canàries fins a la ciutat portuguesa de Portimão són algunes propostes que ofereix la plataforma en línia Popsail. El fundador és Gerard Tamarit, un jove emprenedor de Vilassar de Mar, llicenciat en nàutica i transport marítim.
“La idea va néixer fa un any quan em vaig donar compte que amb totes les plataformes del consum col·laboratiu no hi havia res enfocat a la nàutica”, exposa Tamarit. Ha estat un any de molt esforç perquè amb el primer equip que va treballar la versió beta final no va obtenir els resultats previstos per Tamarit, i llavors va haver de començar de nou. Ara, però, des de fa un mes i mig ja té en marxa el web de Popsail.
Fins ara, existien plataformes com Airbnb, en què les persones posen a lloguer un pis o habitacions per a turistes a un preu assequible; d'altres, com Blablacar serveixen per compartir cotxe; o Nautical, per llogar un vaixell, sense el patró. Popsail vol seguir aquesta filosofia de consum col·laboratiu. En aquest context, és més semblant a Blablacar, ja que té l'objectiu de posar en contacte els patrons de vaixells amb persones que vulguin practicar activitats nàutiques com ara submarinisme, pesca, vela, viatges o simplement vulguin gaudir d'una estona d'esbarjo a alta mar. És la primera plataforma d'aquest estil que existeix a Catalunya, però les iniciatives que s'ofereixen es poden fer arreu de l'Estat espanyol.
Tamarit relata que la idea és que les activitats que es duguin a terme a través de Popsail es facin a un preu assequible, perquè la idea no és fer negoci sinó compartir despeses. En el web s'hi poden veure ofertes com ara navegar per 18 euros, o un passar dia sencer de pesca per 75 euros. “Es vol treure el concepte que la nàutica és cara”, ressalta el vilassarenc. Per això, explica que ells mateixos supervisen les activitats que es proposen i el preu que tenen ja que, si és massa alt, el descarten.
El funcionament del web és molt senzill. Per una banda, tant patró com usuari han d'estar registrats. Una persona pot entrar a la plataforma, veure quines activitats li interessen i fer la sol·licitud de reserva tant si és per ell sol com per a un grup. Llavors el patró rep aquesta petició i té 48 hores per respondre si accepta o no accepta la demanda. En aquest temps, pot veure el perfil de la persona que sol·licita la reserva.
Tant el particular com el patró poden veure el perfil i també la valoració prèvia que fan d'ells altres usuaris. Per Tamarit, aquesta opinió de la resta de les persones és important, ja que és el que genera la confiança tant a l'hora de contractar un servei amb un patró com d'acceptar uns viatgers o uns altres en un vaixell.
La majoria d'usuaris són homes
Tamarit assegura que, de moment, la majoria dels usuaris de Popsail, entre un vuitanta i noranta per cent són homes i, majoritàriament, tenen entre trenta i quaranta anys.
En tan sols un mes i mig la plataforma ja ha aconseguit atraure una trentena d'activitats que proposen els patrons registrats. D'altra banda, tot i que és hivern, ja han tingut les primeres reserves.
Una de les coses que ha observat Tamarit és que les escoles també estan oferint activitats a través de la web i, en el seu cas, són més cares. En aquest sentit, diu que en la pròxima versió el que farà és diferenciar clarament si es tracta d'una activitat d'una persona o d'una entitat privada.