Solidaritat
D'ordinaris a extraordinaris
L'INS Vilatzara, de Vilassar de Mar, té un programa a través del qual els alumnes creen projectes per millorar la vida de nens amb discapacitat
La iniciativa ha rebut la Menció d'Honor d'un premi estatal
De nois ordinaris a nois extraordinaris és com es diu el projecte amb què Jesús Arbués, professor de plàstica i dibuix tècnic de l'institut Vilatzara, de Vilassar de Mar, va guanyar la Menció d'Honor del Premi a l'Acció Magistral 2015 en la categoria en xarxa. Aquest premi, convocat per la Federació d'Ajuda contra la Drogoadicció, la Comissió Nacional de Cooperació amb la Unesco i el BBVA, reconeix la labor de professors de tot l'Estat espanyol que treballen per difondre uns valors
a través de l'educació.
El projecte del professor Arbués va néixer fa dos anys i persegueix que joves de l'institut Vilatzara construeixin eines per millorar la vida d'altres nois molt diferents d'ells, que tenen alguna discapacitat. “El premi és un reconeixement de la feina feta, perquè les coses que fem al Vilatzara es coneguin
a fora”, ressalta Arbués.
Per portar a terme aquest projecte, el Vilatzara treballa amb l'Escola d'Educació Especial Can Vila de Mollet (Vallès Oriental), l'Escola d'Educació Especial Les Aigües de Mataró i Nexe Fundació de Barcelona. Els professors d'aquestes escoles han explicat als alumnes del Vilatzara quines són les seves necessitats. “Les escoles d'educació especial requereixen molta ajuda, qualsevol cosa que puguem aportar els va bé,”, explica Arbués.
El projecte De nois ordinaris a nois extraordinaris es fa a quart d'ESO per al treball de recerca. La Paula Garcia el va elaborar fa dos anys. La seva promoció va escollir dos contes, un de marroquí i l'altre de rus, que els van adaptar per a nens cecs, sords i fins i tot per als que no sabien llegir, per als quals es va il·lustrar la història amb pictogrames. Els contes tenien diversos nivells de lectura i, per això, es van crear amb lletra de pal, braille o lectura compartida. A més, van fer titelles. “Els vam adaptar [els contes] amb l'objectiu que tothom fos capaç d'entendre'ls”, destaca Garcia. Ara, aquesta noia està fent el seu treball de recerca de segon de Batxillerat sobre aquest projecte. Ha agafat un conte que es diu Bonic peix colorit i l'ha adaptat a la lectura compartida, de lectura fàcil per a dislèctics, en pictogrames, en llenguatge de signes i un àudio.
Arbués està jubilat des d'aquest any, però continua anant a l'institut per fer de tutor d'algun treball de recerca, com per exemple d'en Pere Valls. Aquest jove va arribar
a al centre a Batxillerat, però va quedar impressionat pel treball que havien fet els seus companys un any abans que ell hi anés. Per això, Valls, que vol estudiar alguna enginyeria, ha continuat l'esperit del De nois ordinaris a nois extraordinaris, i en el seu treball de recerca ha ideat una cadira “més agradable del que és normal”, que es converteix “d'una manera ràpida i fàcil en un aparell per gatejar, per ajudar els monitors a arrossegar els nens”, explica.
“Es va retroalimentant, quan [els alumnes] veuen que la cosa té sentit, és útil i que s'aprèn”, destaca Arbués. Per això, l'institut vol donar sortida als projectes dels seus alumnes i que, alhora, puguin ajudar altres persones, en aquest cas, nens amb discapacitats.