Societat

La plantilla de Ferrocarrils de la Generalitat entra en la via de la pau social

Treballadors i empresa pacten noves condicions salarials en un acord fins al 2020

La incorporació de nou personal ha estat quasi nul·la els darrers anys

La pro­vi­si­o­na­li­tat i els temps de pre­ca­ri­e­tat sem­bla que han arri­bat a la fi
a Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC). El con­flicte vis­cut aquesta set­mana per la vaga dels tre­ba­lla­dors del metro de Bar­ce­lona hau­ria pogut tenir una dimensió encara més gran si s'hagués afe­git a la pro­testa el per­so­nal d'FGC com tenia intenció de fer. Un acord d'última hora ho va evi­tar i va posar plan­ti­lla i empresa en la via de la nego­ci­ació per reno­var un con­veni que s'havia anat pror­ro­gant des del 2010.

L'estira-i-arronsa venia donat perquè els tre­ba­lla­dors volien nego­ciar un con­veni de llarga durada, men­tre que l'empresa en volia un de més limi­tat en el temps. Final­ment, la direcció es va ave­nir a nego­ciar un acord que ha de cobrir el període de cinc anys entre el 2016 i el 2020. El pri­mer acord, tan­cat el 17 de febrer, que va per­me­tre des­blo­que­jar la situ­ació i des­con­vo­car la vaga, ha de per­me­tre als tre­ba­lla­dors recu­pe­rar els nivells sala­ri­als per­duts amb el temps de la crisi, que els sin­di­cats xifren en una dis­mi­nució del 30%. Com a con­tra­pres­tació, la plan­ti­lla s'avé a accep­tar un incre­ment de la jor­nada labo­ral, segons ha infor­mat l'empresa. Per a una nego­ci­ació poste­rior s'han dei­xat altres con­cep­tes com ara l'orga­nit­zació labo­ral.

En el con­veni en vigor fins ara, les retri­bu­ci­ons van des dels 19.777 euros, per al per­so­nal base, fins als 36.234 euros, per als tècnics supe­ri­ors.

Segons consta en l'última memòria d'FGC feta pública a través del web de trans­parència del govern, en data de 31 de desem­bre del 2014 l'empresa té una plan­ti­lla de 1.621 tre­ba­lla­dors, la gran majo­ria dels quals, 1.254, tre­ba­llen a les línies metro­po­li­ta­nes. Un 72% de la plan­ti­lla tre­ba­lla amb el règim de con­tracte inde­fi­nit.

Durant els anys de pre­ca­ri­e­tat de la crisi, la plan­ti­lla de Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat ha expe­ri­men­tat un crei­xe­ment mínim i, pel que fa a noves incor­po­ra­ci­ons, s'han con­cre­tat en només 18 per­so­nes, maqui­nis­tes, per fer front a les neces­si­tats de la posada en ser­vei del nou ramal de Ter­rassa.

El cost d'explo­tació de Fer­ro­car­rils per a aquest any 2016, només en l'àmbit de les línies del ser­vei metro­po­lità, és de 60 mili­ons d'euros, segons consta en l'últim con­tracte pro­grama sig­nat, per al període 2015-1016. La majo­ria de les neces­si­tats pres­su­postàries les cobreix l'ATM, amb més de 43 mili­ons d'euros. Les apor­ta­ci­ons de la Gene­ra­li­tat són de 10 mili­ons.

A banda dels trens metro­po­li­tans, amb ser­vei a Bar­ce­lona, el Vallès, el Llo­bre­gat i l'Anoia, Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat també cobreix la línia de Lleida a la Pobla –l'única de Renfe que s'ha tras­pas­sat a la Gene­ra­li­tat– i els trens cre­ma­llera de Núria i Mont­ser­rat.

LES XIFRES

5
anys
de vigència té l'acord assolit el 17 de febrer passat entre els treballadors i la direcció d'FGC.
60
milions
d'euros costa l'explotació de les línies metropolitanes, segons s'explica en el contracte programa.

Renfe perd un 5% de treballadors entre el 2014 i el 2015

L'any 2014, la plantilla de Renfe a Catalunya arribava als 2.037 treballadors, un 5% més dels que hi havia a finals de l'any passat, quan el nombre de treballadors era de 1.936, segons fonts de l'empresa ferroviària. D'aquests treballadors, la majoria, 1.200, estan destinats a la demarcació de Barcelona.

Una de les principals característiques és l'envelliment de la plantilla, ja que l'edat mitjana dels treballadors és de 54 anys, i la necessitat de renovar-la no s'ha aprofitat precisament per incorporar-hi més dones, ja que aquest col·lectiu només suposa un 10% del total de
la contractació.

La conflictivitat laboral a Renfe va viure un moment delicat l'any passat quan l'empresa va plantejar un ERO que finalment va ser pactat amb els treballadors amb un paquet de 775 baixes incentivades a tot l'Estat. El preacord signat el novembre de l'any passat ha de donar peu a un nou conveni.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia