Tordera refà el seu relat de poble perquè inclogui tothom
Pren el símbol del riu com a eix vertebrador per projectar un municipi amb més oportunitats, més compromís ciutadà i més promoció exterior
Estrena un logotip que està inspirat en el pont de Ferro i que juga amb les paraules ‘som' i ‘riu'
No viure a Tordera, sinó ser de Tordera. Aquest podria ser l'enunciat inclusiu del pla de mandat que el govern del municipi maresmenc, CiU i SOM Tordera, va presentar fa uns quants dies en societat i que vol desenvolupar fins al 2019.
A grans trets, es tracta de posar a l'abast de tots els ciutadans el sentiment de pertinença, de vinculació a un territori, tant a aquells que els és més fàcil perquè hi han nascut com, sobretot, a la gent que en els darrers deu anys s'hi ha traslladat però manté encara uns lligams molt febles amb la població.
L'alcalde, Joan Carles Garcia (CiU), defensa que s'hagi buscat com a fil conductor d'aquest pla de mandat el riu Tordera. “Som un poble de ribera i hem d'aconseguir reactivar els valors que ens donen singularitat com a poble”, precisa.
El document que serveix de base per a aquest camí de futur s'estructura en tres eixos. El primer posa l'accent en la recuperació econòmica a través de la creació de feina i de l'impuls per atraure activitat que la generi. “I tot això, lligat a la formació continuada dels ciutadans perquè puguin abastar la plena autonomia personal”, hi afegeix l'alcalde.
El segon objectiu se centra en la millora de la gestió municipal, aplicant el plus de la transparència però, al mateix temps, reclamant la participació dels veïns en les decisions que afecten l'espai i els serveis públics. “Hem de creure'ns el nostre potencial i els nostres recursos, que són molts i molt importants”, diu.
El tercer tram a recórrer, segons recull el pla de mandat, se centra en el mateix lema que ha fet seu la darrera edició de la Fira del Ram: la qualitat de vida. “Una qualitat de vida que passa per la nostra història, la nostra identitat i la reivindicació d'espais i personatges tan il·lustres com ho pot ser Prudenci Bertrana, de qui reclamem que se l'homenatgi l'any 2017 en el 150è aniversari del seu naixement”, puntualitza.
Coincidint amb la presentació del pla es va donar a conèixer la nova marca corporativa. La imatge s'inspira en un dels símbols més coneguts del municipi, el pont de Ferro, que s'utilitza també com a element d'unió, de lligam i de coresponsabilitat, i s'hi afegeix la paraula somriu “que tant significa un estat d'alegria com, per separat, la pertinença a un municipi de ribera”.
Propostes singulars amb segell propi
El mercat dels diumenges i la Fira Mercat del Ram són dues de les propostes pròpies de Tordera amb més projecció fora del municipi. El pla pretén incentivar-les i demana la col·laboració de les entitats per posar en marxa projectes més socials amb clara vocació de crear xarxa, com pot ser el Rebost Social.
Un passeig per unir el Montseny i la Mediterrània
Tordera ja va fer els deures al seu dia amb la creació d'un passeig fluvial al seu terme municipal. Ara busca la complicitat d'altres municipis banyats pel riu per enllaçar el traçat des del Montseny fins a la desembocadura, recuperant zones agràries de la llera i la seva fauna autòctona.
Formació contínua i millora de zones comercials
La recuperació depèn també del fet de disposar d'una bona formació, segons el pla. Per aquest motiu, es vol potenciar l'aprenentatge dels adults i la implantació de nous cicles formatius de grau mitjà, entre d'altres. En l'àmbit comercial es proposa millorar i ampliar els espais de comerç i d'indústria.
La xarxa social com a instrument i per ser escoltada
En el marc d'una major transparència de la gestió municipal, un dels reptes del govern de Tordera és facilitar molt més els tràmits i les gestions gràcies a les noves tecnologies. Tecnologies que també han de servir perquè l'Ajuntament pari l'orella a la xarxa social per conèixer què preocupa els ciutadans.
Incentius i ajudes per trobar feina i per generar-ne
La feina, destaca el pla de mandat, “és la millor garantia per gaudir d'autonomia personal”. Entre els projectes en cartera que es volen portar a terme en l'àmbit econòmic hi ha l'activació del sector privat, a través d'incentius fiscals a empreses i les ajudes a col·lectius amb dificultats per trobar feina.