Ryanair anuncia un ERO per retallar un terç la jornada laboral a tot el seu personal de terra a l'aeroport de Girona
La mesura afecta 25 treballadors i el sindicat UGT s'hi oposa perquè ho considera “una aberració”
L'aerolínia de baix cost Ryanair ha anunciat un ERO per retallar fins a un 33% la jornada laboral a tot el seu personal de terra a l'aeroport Girona-Costa Brava. La companyia irlandesa ja ha comunicat la intenció de presentar l'ERO al comitè i ara s'obre un període de consultes de quinze dies abans l'expedient no sigui un fet. La mesura afectarà els 25 treballadors que Ryanair té a l'aeroport de Vilobí d'Onyar, i que s'encarreguen dels serveis de handling de la companyia.
El sindicat UGT ja ha avançat que s'oposa frontalment a l'ERO i que el considera “una aberració”. Sosté que l'únic objectiu de Ryanair és aconseguir que la gent plegui de manera voluntària, i que la retallada de rutes no justifica l'expedient, perquè les jornades es poden mantenir repartint torns de treball al llarg de l'any.
L'expedient de regulació d'ocupació que vol tirar endavant Ryanair afectarà els 25 treballadors que l'aerolínia de baix cost té a l'aeroport de Girona. I ho farà de manera permanent; és a dir, que se'ls retallarà la jornada laboral per sempre. Els treballadors afectats són els que porten a terme el servei de handling de Ryanair a Vilobí d'Onyar (entre d'altres, els qui s'encarreguen de carregar i descarregar maletes dels avions). Abans, aquesta plantilla depenia de Lesma Handling, una empresa subcontractada per Ryanair.
L'any passat, però, l'aerolínia de baix cost va prescindir dels serveis de Lesma i va assumir-ne el personal. Ryanair ha anunciat l'ERO just a les portes de l'inici de la temporada d'estiu a l'aeroport de Girona (que comença aquest diumenge). La companyia de baix cost justifica l'expedient per la nova retallada de rutes que ha aplicat a Vilobí d'Onyar. Dels 25 treballadors afectats, a una vintena els preveu retallar fins a un terç de la jornada laboral; i als altres cinc restants, un 22%.
L'aerolínia va donar a conèixer ahir la seva intenció al comitè. Ara, s'obre formalment un període de consulta de 15 dies entre les parts abans l'ERO no sigui un fet. El sindicat UGT, que representa la plantilla, ja ha anunciat que s'oposa de totes totes a l'expedient perquè el considera “una aberració” i “una barbaritat”.
El vicesecretari de Serveis per a la Mobilitat i el Consum (SMC) de la UGT a Girona, Joan Muntada, explica que l'ERO “en cap cas està justificat” i que l'únic objectiu de Ryanair és el d'aconseguir que la gent abandoni la feina de manera voluntària. “És un exemple més de la seva política agressiva; volen que la gent marxi perquè no podran resistir amb un 33% menys de salari”, indica Muntada.
A més, el portaveu de la UGT també explica que, si Ryanair necessités contractar algú més endavant, “el conveni del handling estableix que aquesta persona cobraria molt menys que el que percep la resta durant els dos primers anys”. “Ens han menystingut”Joan Muntada també critica que Ryanair ha “menystingut” la proposta que va presentar la plantilla de terra de l'aeroport de Girona per ajustar horaris. Una fórmula que es porta aplicant des de fa tres anys, i que passa per reduir jornades durant la temporada d'hivern, quan hi ha menys vols, i fer més hores del compte durant la d'estiu (arribant fins a fer un 20% més de jornada).
“D'aquesta manera, reajustant els temps de treball, al llarg de l'any s'equilibren les hores”, diu Muntada. “Ara, però, Ryanair ni tan sols estudia aquesta possibilitat, sinó que ens planta un ERO de reducció permanent de jornada damunt la taula”, ha criticat el vicesecretari.
Dimarts i dimecres vinent, 29 i 30 de març, la plantilla de Ryanair a l'aeroport de Girona es reunirà per redactar un contra informe a la proposta de Ryanair. “Ens oposarem a l'ERO, perquè és una barbaritat”, ja ha avançat Muntada. Els treballadors tampoc descarten engegar mobilitzacions en contra de la decisió de la companyia de baix cost irlandesa.
La UGT també recorda que, arran de les retallades de rutes que ha aplicat Ryanair a l'aeroport de Vilobí d'Onyar, la plantilla de handling s'ha reduït més d'un 80% en els últims cinc anys. S'ha passat dels 150 treballadors als 25 actuals.